Nicolás Castagneto, Senior Partner Latijns-Amerika bij High Touch

AALTEN / BUENOS AIRES - Bedrijven die op zoek zijn naar talent voor topfuncties binnen de landbouw en voedselproductie in Latijns-Amerika, komen vanzelf terecht bij High Touch, een internationale specialist met Nederlandse wortels. En andersom hoeven ook Europese bedrijven die kandidaten uit Latijns-Amerika willen werven, niet verder te zoeken. Nicolás Castagneto (44) is Senior Partner Latijns-Amerika bij High Touch, Executive Search from Field to Fork. Hij houdt ervan mensen te ontmoeten en onderling te verbinden met anderen – hij houdt van het idee van “verbinding” in het algemeen – en natuurlijk houdt hij van de velden, het eten en de stranden van Latijns-Amerika...

Van technisch naar commercieel

Nicolás werkt al 27 jaar in de agrarische & voedingssector. Trots: “Ik ben in 1995 op 17-jarige leeftijd begonnen aan mijn studie agrarische bedrijfsvoering. Na mijn bachelor ben ik 400 km van huis gegaan om dierenarts te worden. Later heb ik bij verschillende diergeneeskundige bedrijven gewerkt, waar ik van het technische kant ben overgestapt naar meer commerciële en zakelijke rollen. In die periode heb ik een aantal teams kunnen opbouwen, steeds met een focus op talentenwerving.”

Speciale mensen voor een speciale bedrijfstak

Op 36-jarige leeftijd realiseerde Nicolás zich dat gespecialiseerde werving voor deze sector een interessante ontwikkelingsmogelijkheid bood in de regio Latijns-Amerika. Nicolás: Executive search, specifiek gericht op de agrarische en voedingsindustrie, is in deze regio nog niet echt ontwikkeld. Er zijn wel bureaus die specifiek in de agrarische sector werken, maar die richten zich voornamelijk op banen op in het middensegment. Anderzijds zijn er ook grote en lokale wervingsbureaus op zoek naar talent voor deze sector. Hiervoor werken ze dan zogenaamd met speciale mensen in een team of afdeling die gericht is op een specifieke bedrijfstak.

Thuis in de agrarische sector

Volgens Nicolás is het verloop echter hoog onder deze “speciale mensen”. Nicolás: “Omdat ze niet altijd uit de agrarische sector of de levensmiddelenindustrie komen, kennen ze het werk vaak niet van binnenuit. High Touch is een nieuw concept als het gaat om executive search in Latijns-Amerika. Een aanpak “van veld tot vork” die de hele waardeketen afdekt, vraagt om een hele andere benadering. Daarnaast onderscheidt High Touch zich ook van de concurrentie omdat alle senior partners zelf een achtergrond hebben in agri-food. Wij begrijpen de belangrijke aspecten voor deze sector en geven hier zelf ook om: klimaatverandering, duurzaamheid, One Health, sociale impact, circulaire economie en nog veel meer. Wij kennen de agrarische sector echt door en door.”

Kansen
Nicolás helpt bedrijven graag en voegt waarde toe door voor elke functie de meest geschikte kandidaat te vinden: “Ik ken de agrarische sector, de levensmiddelenindustrie en het werk. En ik ken de Latijns-Amerikaanse regio – de mensen, de verschillende culturen, stijlen en voorkeuren. Ik heb de afgelopen 15 jaar in deze regio gewerkt en gereisd, waardoor ik veel ervaring heb opgedaan en iedere markt goed heb leren kennen. Het is hier niet zo gebruikelijk om met wervingsbureaus te werken. Sommige bedrijven zoeken liever vanuit hun eigen organisatie. In mijn ogen is dit onze grootste uitdaging, en tegelijkertijd natuurlijk ook een enorme kans.”

Regionaal werken met een internationale aanpak
Nicolás legt het idee uit van een regionale aanpak in Latijns-Amerika. “We ontwikkelen een strategie om regionaal te werken, rekening houdend met het feit dat veel middelgrote Europese bedrijven de komende jaren naar Latijns-Amerika zullen blijven komen. Onze internationale aanpak voegt waarde toe voor onze klanten en voor kandidaten.”

Talenten verbinden
Nicolás is niet alleen een vriendelijk persoon, hij is ook ook gevoelig en betrouwbaar. Zijn levensfilosofie is optimistisme en dankbaarheid. Als recruiter vindt hij het mooi om talenten te verbinden. Zijn partnerschap met High Touch sluit perfect aan bij zijn huidige levensvisie.

 

Bron: High Touch - partner FoodPro Network





Laatste nieuws