1 op 3 consumenten koopt structureel producten met keurmerk

12-09 11:59 | bron: FoodPro Network

DEN HAAG - Een ruime meerderheid van de Nederlanders (59%) maakt zich zorgen over klimaatverandering, blijkt uit eerder onderzoek van Ipsos. 75% geeft daarbij aan een persoonlijke bijdrage te willen leveren, met name gericht op gedragsverandering. Maar slechts een kwart van de consumenten koopt bewust producten met een keurmerk. Ruim 1 op de 3 koopt deze structureel. Met name groente en fruit, eieren en zuivel zijn voor de consument relevant, blijkt uit onderzoek van Bloakes in opdracht van SMK (Stichting Milieukeur), ontwikkelaar en beheerder van On the way to PlanetProof, die deze week extra aandacht vraagt voor producten met dit keurmerk. 

Met het kopen van duurzamere producten met een keurmerk kunnen consumenten ook hun bijdrage leveren. Juist speciaal in deze week vragen producenten extra veel aandacht voor het keurmerk. Maar de hoeveelheid keurmerken maakt het wel knap ingewikkeld. Veel keurmerken kiezen enkel één speciaal aspect van duurzaamheid.

Keurmerk loont
In de afgelopen vijf jaar is het On the to PlanetProof keurmerk gestaag gegroeid met de nodige resultaten tot gevolg. Zo is 35% van ons groente en fruit On the way top PlanetProof. Hebben 604 telers een bloemen- of kruidenrand. Worden er massaal haagjes aangelegd (2.000m2) en hebben 800 deelnemende veehouders extra maatregelen genomen om de uitstoot van stikstof te verlagen.

Ellen Brussee, organisator van de speciale actieweek: ‘On the way to PlanetProof kijkt verder dan alleen één specifieke verbetering.  Bij ons keurmerk kijken wij veel breder en naar veel meer aspecten. Hierdoor is er altijd wel een verantwoorde keuze mogelijk. Of je nu kiest voor groente, melk, eieren, boter en zelfs bloemen en planten. Er is altijd een variant die beter is voor natuur, klimaat en dier.’

On the way to PlanetProof is door het grote aanbod van diverse duurzamere producten één van de grootste topkeurmerken in de Nederlandse supermarkten. Dit is een enorme duurzaamheidsprestatie van de hele keten en de consument: Het is niet voor niets dat er een benoeming is van topkeurmerk door consumentenvoorlichtingsorganisatie Milieu Centraal eerder dit jaar.





Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan


Laatste nieuws
27 sep Albert Heijn Foundation bestaat 15 jaar
27 sep David Cutter nieuwe Chief Supply Chain Officer FrieslandCampina
27 sep Voedingscentrum: deze kant-en-klare vleesvervangers bevatten het minste zout
27 sep Violetta van Proast verkozen tot Beste Noviteit 2022
27 sep Flink meer zelfstandig werkende diëtisten
27 sep Vijf redenen voor de kwaliteitsmanager om te digitaliseren
27 sep Training: Masterclass BRC Global Standard Food Saferty Issue 9
26 sep Rabobank: Consumentenprijs zuivelproducten fors gestegen
26 sep Consumentenbond wil meer informatie van supermarkten over vers afgebakken broodjes
26 sep Brand stopt met grootschalige bierproductie in Wijlre
26 sep Unilever-topman Alan Jope gaat eind volgend jaar met pensioen
26 sep FruitMasters stopt per 1 januari 2023 met de klokverkoop
26 sep Kinderen krijgen bibliotheekpas bij Happy Meal
26 sep Kennis event Hygiëne levensmiddelenproductie: Design, Reiniging & Allergenenmanagement'
26 sep Stappenplan Ketenborging
26 sep Frits van Eerd treedt tijdelijk terug als algemeen directeur van Jumbo
23 sep Gemiddelde omzetgroei mkb in maand tijd gehalveerd 
23 sep Tönnies gaat flink reorganiseren
23 sep 7 tips voor betere Food & Beverage inkoopprocedures
23 sep Kabinet wil afschaffen btw op groenten en fruit niet vervroegen
23 sep Tweede Kamer wil gratis lunch op scholen in kwetsbare wijken
23 sep Nestlé experimenteert met fermentatie na de oogst van koffie
23 sep Dé oplossing voor bulk in de supermarkt (video)
22 sep Autogrill en Too Good To Go werken samen tegen voedselverspilling op Brusselse luchthaven
22 sep Pieter Pot lanceert eigen bestelapp
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Spotlight
Spotlight
Advertentie
uw banner hier?