Prijsstijgingen zorgen voor meer winst Nestlé
![](https://www.foodpro-network.nl/storage/news/553/conversions/Nestle-4-main.jpg)
bron: FoodPro Network
Nestlé is vorig jaar winstgevender geworden ondanks de sterk gestegen kosten voor bijvoorbeeld verpakkingen en grondstoffen. Dat kwam onder andere doordat het Zwitserse voedingsmiddelenconcern de prijzen verder heeft verhoogd.
De omzet steeg in 2023 door prijsverhogingen van gemiddeld 7,5 procent, terwijl de hoeveelheid verkochte producten licht daalde. Nestlé voerde de winstmarges daarbij op. Naast de hogere prijzen zegt Nestlé dat dit ook te danken is aan kostenbesparingen. De nettowinst kwam uit op 11,2 miljard Zwitserse frank (11,8 miljard euro), bijna 21 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar.
Door de hoge inflatie moesten veel mensen bezuinigen op de boodschappen. A-merken zoals die van Nestlé verloren daardoor de afgelopen jaren terrein aan goedkopere huismerken in de supermarkt. Topman Mark Schneider wil in 2024 het marktaandeel van Nestlé weer vergroten, onder andere door ook voordeligere producten aan te bieden naast premiumproducten.
De kritiek op grote producenten van voedings- en verzorgingsmiddelen neemt toe. Critici stellen dat ze de inflatie extra aanjagen doordat ze met prijsverhogingen niet alleen hogere kosten opvangen, maar ook hun marges vergroten. Vorig jaar zei onder andere de Europese Centrale Bank te onderzoeken in hoeverre sprake is van deze graaiflatie.
De verhouding tussen supermarkten en voedingsmiddelenproducenten komt ook onder grotere druk te staan door de prijsverhogingen voor bekende merken. Zo waren producten van Nestlé vorig jaar een tijdlang niet te vinden in Jumbo-winkels, omdat die winkelketen het niet eens was met de flink opgevoerde prijzen.
Bron: ANP
Meer over
Laatste nieuws
-
26 jul Mosa Meat hield eerste proeverij voor gekweekt rundvlees
-
26 jul Ekoplaza gaat samenwerken met chipsproducent FZ Organic Food
-
26 jul McDonald’s wil concurrentie aangaan met Starbucks
-
26 jul Download het e-book: Back to the core in food
-
26 jul IDC-perspectief: hoe Amalthea AI inzet om de opbrengsten en winstgevendheid te verbeteren
-
25 jul Nestlé boekt iets meer omzet
-
25 jul Omzet Unilever stijgt met 4,1 procent
-
25 jul Amerikaanse start-up maakt kweekzuivel met CO2 als hoofdingrediënt
-
25 jul Oatly verbetert brutomarge
-
25 jul FrieslandCampina blijft last houden van een dalende melkaanvoer
Praat mee
Heeft u al een account? Dan kunt u
Inloggen
Heeft u nog geen account? Maak dan een account aan