Supermarkten maken schapruimte vrij voor shakes en eiwitrepen

Tot voor kort moesten fanatieke sporters die op zoek waren naar specifieke sportvoeding en voedingssupplementen hun producten veelal online bestellen. Inmiddels zijn deze producten steeds vaker ook in supermarkten te vinden. Dat meldt de NOS.

Supermarktketens zoals Albert Heijn, Jumbo, Lidl en Dirk van den Broek hebben meters aan schappen in hun winkels gevuld met eiwitrijke voeding. Ook staan er sportsupplementen zoals creatine en pre-workouts. Daarnaast ontwikkelen supermarkten hun eigen huismerken, zoals AH-eiwitrepen en Jumbo-eiwitshakes.

De markt voor sportvoeding en supplementen heeft een stevige groei doorgemaakt. Bedrijven in deze sector, zoals XXL Nutrition, Body & Fit en Muscle Meat, zagen hun omzet de afgelopen jaren flink stijgen, vooral door online verkoop.

Albert Heijn, Jumbo en Lidl begonnen met de verkoop van enkele zuivelproducten die veel eiwitten bevatten. Dat liep zo goed, dat de supermarkten het assortiment voortdurend uitbreiden.

Jumbo heeft inmiddels een eigen huismerk dat negen sportvoedingsproducten bevat. Ook Lidl is twee weken geleden ingesprongen op de trend: de supermarktketen heeft een eigen lijn met shakes, repen, toetjes, creatine en pre-workouts.

Volgens retailexpert Paul Moers speelt gezondheid een steeds grotere rol in supermarkten. "Jumbo stopt met kiloknallers, de supermarkten gaan over op meer plantaardige producten en halen sigaretten weg. Dus sportvoedingsproducten horen ook zeker thuis in de supermarkt, waar je twee tot drie keer per week komt," aldus Moers tegen de NOS.

 
Bron: NOS

Laatste nieuws