Consumentenbond: nog steeds meldingen over krimpflatie supermarkt

bron: FoodPro Network
De Consumentenbond merkt dat krimpflatie in de supermarkt nog steeds voorkomt. Bij krimpflatie blijven supermarktproducten even duur, maar bevatten ze minder inhoud.
Het Meldpunt Eerlijk van de Consumentenbond kreeg vorig jaar 250 meldingen van consumenten over krimpflatie. Dat aantal is wel lager dan in voorgaande jaren. Consumentenbond-directeur Sandra Molenaar suggereert dat dit mogelijk komt, doordat veel merken de inhoud van hun verpakkingen al eerder hebben verminderd.
"Of omdat consumenten de krimp niet in de gaten hebben. Dat laatste is niet gek, want we zien dat fabrikanten de inhoud van verpakkingen, heel slinks, in steeds kleine stapjes aanpassen".
Volgens de Consumentenbond valt op dat ook producten waarvan de inhoud al eerder onopvallend was verminderd, opnieuw kleiner zijn geworden. Dit gebeurde bijvoorbeeld bij belegen kaas van Maaslander en een doos Ariel-wascapsules.
Molenaar stelt dat fabrikanten in reactie op het onderzoek vooral wijzen naar de winkeliers die volgens hen de prijs bepalen. Ook zeiden sommige fabrikanten volgens haar dat de verminderde inhoud te maken had met productverbetering.
Bron: ANP
Laatste nieuws
-
26 jun Cursus Voedselwetgeving
-
26 jun Europese Commissie gaat onderzoek doen naar overname Kellanova door Mars
-
26 jun Vion werkt aan verbetering positie flexwerkers
-
26 jun Carrefour betaalt klanten om te koken
-
26 jun ABN AMRO: 'CSRD zal bedrijven in de voedingsindustrie tot actie dwingen'
-
25 jun Staking bij distributiecentra Albert Heijn heeft geen gevolgen voor bevoorrading
-
25 jun ING verwacht hogere prijzen en veel faillissementen in horeca
-
25 jun McCain wil voor 350 miljoen euro investeren in Franse fabrieken
-
25 jun F&B Visierapport | Digitale en duurzame transformatie
-
24 jun La Lorraine investeert 100 miljoen euro in Amerikaanse fabriek
Praat mee
Heeft u al een account? Dan kunt u
Inloggen
Heeft u nog geen account? Maak dan een account aan