Nederlandse huishoudens kopen vaker biologisch

bron: FoodPro Network
Nederlandse huishoudens hebben in 2024 vaker en meer biologisch gekocht, zo blijkt uit nieuwe cijfers (YouGov, 2025). De groei (+7%) van de biologische omzet en volume zit voornamelijk in het toenemende aantal huishoudens dat regelmatig biologisch koopt. 44% van de Nederlandse huishoudens kocht in 2024 gemiddeld minimaal 1x per week tot 1x per maand biologisch. Dat meldt Bionext.
Zij gaven vorig jaar 17% meer uit aan biologische voedingsmiddelen. Ondanks dat de gehele marktomzet iets afnam, steeg de biologische omzet. Het omzetaandeel biologisch is nu 4%, goed voor een absolute omzet van 1,7 miljard euro.
Nederlandse huishoudens zijn afgelopen jaar vaker en meer biologisch gaan kopen, zo blijkt uit de cijfers over 2024 (YouGov, 2025). De groep huishoudens die regelmatig biologisch koopt, is zowel qua aantal huishoudens (+7,5%) gegroeid als hoeveel zij aan biologisch uitgeven (+17% omzet groei). Daarmee zijn er voor het eerst meer huishoudens die regelmatig biologisch kopen, dan huishoudens die af en toe voor biologisch kiezen.
Regelmatig wil zeggen gemiddeld 1x per week tot 1x per maand een biologische aankoop. De groep die af en toe biologisch koopt (minder dan 1x per maand) nam iets af (41% van alle biologisch kopende huishoudens). Frequente kopers van biologische voeding kopen 1x of vaker per week biologisch (12% van de biologisch kopende huishoudens) en zijn goed voor 54% van de totale biologische omzet.
Ook de gemiddelde aankoopfrequentie van biologische voeding steeg afgelopen jaar met 4% naar 38,5x per jaar, waarbij er één of meerdere biologische producten werden afgerekend. Bijna alle Nederlandse huishoudens koopt wel eens biologisch (97,5%).
De totale omzet van biologisch steeg in 2024 met 7% (t.o.v. 2023), terwijl de totale levensmiddelenmarkt in 2024 juist iets afnam (-1%). De absolute biologische omzet steeg naar 1,7 miljard euro
Laatste nieuws
-
26 jun Cursus Voedselwetgeving
-
26 jun Europese Commissie gaat onderzoek doen naar overname Kellanova door Mars
-
26 jun Vion werkt aan verbetering positie flexwerkers
-
26 jun Carrefour betaalt klanten om te koken
-
26 jun ABN AMRO: 'CSRD zal bedrijven in de voedingsindustrie tot actie dwingen'
-
25 jun Staking bij distributiecentra Albert Heijn heeft geen gevolgen voor bevoorrading
-
25 jun ING verwacht hogere prijzen en veel faillissementen in horeca
-
25 jun McCain wil voor 350 miljoen euro investeren in Franse fabrieken
-
25 jun F&B Visierapport | Digitale en duurzame transformatie
-
24 jun La Lorraine investeert 100 miljoen euro in Amerikaanse fabriek
Praat mee
Heeft u al een account? Dan kunt u
Inloggen
Heeft u nog geen account? Maak dan een account aan