Groei boodschappenbezorging vlakt verder af

bron: FoodPro Network
De groei van boodschappenbezorgingen door supermarkten lijkt verder af te vlakken, aldus ABN AMRO op basis van transactiedata. Het aantal bezorgingen is de afgelopen twaalf maanden maandelijks met gemiddeld 11 procent gestegen, na een maandelijkse groei van gemiddeld 69 procent en 21 procent in respectievelijk 2023 en 2024.
Volgens ABN AMRO lag het aantal onlinebestellingen in april ruim drie keer zo hoog als in 2019. Tegelijkertijd steeg het aantal betalingen in fysieke supermarkten met slechts 21 procent. Toch zwakt de onlinegroei af, wat volgens de bank onder meer te maken heeft met het feit dat de markt voor thuisbezorging verzadigd raakt. Zo hebben alle grote supermarktketens inmiddels een bezorgmogelijkheid en kan bijna overal in Nederland worden bezorgd.
"De groei in het aantal bestellingen voor de onlinesupermarkt zal nog weliswaar even doorgaan, maar de verwachting is wel dat deze langzaam aan minder sterk zal worden", aldus ABN AMRO. "Supermarkten doen er goed aan om te kijken hoe zij de markt voor onlineboodschappen nog verder kunnen uitdiepen en hoe zij hun bezorgingen verder kunnen optimaliseren."
ABN AMRO noemt Crisp dat geen fysieke winkels heeft. Dat bedrijf legt de focus op verse voedingsproducten om zich zo te onderscheiden van andere onlinesupers, aldus de bank.
Daarnaast zijn er verschillende macro-economische factoren die spelen. Zo zijn consumenten bewuster gaan winkelen door de hoge inflatie, maar zijn zij ook voorzichtiger met hun uitgaven door een lager consumentenvertrouwen. Die ontwikkelingen treffen volgens ABN AMRO echter met name fysieke supermarkten.
Bron: ANP
Laatste nieuws
-
20 jun Campbell Soup geeft een pittige twist aan soepen
-
20 jun Nederlandse vlees- en zuivelvervangers zijn wereldwijd meest gezond
-
20 jun Whitepaper: Food Safety Culture
-
20 jun Beter houdbaarheidsbeheer in de sector van verse kant-en-klaar maaltijden
-
19 jun Bestuur Arla en DMK stemmen in met fusie
-
19 jun Unilever overweegt Brits snacksmerk te verkopen
-
19 jun Europese Commissie kijkt naar marktmacht chocoladefabrikant Mars volgens Reuters
-
19 jun Duurdere chocolade leidt tot hogere voedselprijzen in VK
-
19 jun Fonterra wil in Studholme hoogwaardige eiwitten gaan produceren
-
19 jun Nestlé wil sneller groeien via reclame en marketing
Praat mee
Heeft u al een account? Dan kunt u
Inloggen
Heeft u nog geen account? Maak dan een account aan