Voedingsomzet van supermarkten komt voor circa 40% uit snacks

De omzet die supermarkten in Frankrijk, Duitsland, Italië, Nederland, Spanje en het Verenigd Koninkrijk realiseerden met de verkopen van snacks was in 2023 in totaal 234 miljard euro. Daarmee is het segment goed voor 40% van alle inkomsten die de supermarkten dat jaar hadden in de verkoop van voedingsproducten. De cijfers komen van marktonderzoeksbureau Circana.

Bij snacks gaat het niet alleen om repen, koek, chips, zoutjes maar ook om vleessnacks en meer gezonde producten die tussendoor gegeten worden. Circana signaleert een groei in omzet in snacks met weinig ingrediënten en vaak zonder kunstmatige toevoegingen. Voorbeelden van categorieën met groei in dit segment zijn ontbijtrepen en ontbijtgranen, gedroogde noten en vruchten, kaas en yoghurt.

De vraag naar sterk bewerkte snackvarianten zoals chips, chocoladerepen, ijs en koekjes is echter nog steeds flink. Circana constateert dat deze producten met name binnen foodservice nog altijd dominant zijn. Gebakken producten zoals muffins, koekjes en zoete broodjes winnen aan populariteit. Het marktonderzoeksbureau stelt tevens vast dat consumenten traditionele maaltijden vaker inwisselen voor kleinere eetmomenten met gebruik van een snack.

Laatste nieuws