Voedingsmiddelen 4,6 procent duurder

bron: AccountancyWorld
De inflatie is in juni gemiddeld 3,1 procent duurder geworden ten opzichte van dezelfde maand een jaar geleden. Dat meldt het CBS op basis van een snelle raming. De inflatie was daarmee lager dan de 3,3 procent in mei.
Ten opzichte van de voorgaande maand lagen de prijzen voor consumenten in juni op vrijwel hetzelfde niveau. Het CBS berekent de snelle raming op basis van nog onvolledige gegevens. De definitieve inflatiecijfers van juni worden op 8 juli gepubliceerd.
De inflatie werd vooral veroorzaakt door de ontwikkeling van de prijzen van voedingsmiddelen, dranken en tabak. Die werden in juni 4,6 procent duurder, na een stijging van 7,1 procent in mei. De prijzen in de dienstensector stegen vorige maand met 4,4 procent, na een toename van 3,8 procent in mei. Energie werd 0,6 procent duurder, na een prijsdaling van 1 procent in mei. In dat cijfer zijn ook motorbrandstoffen meegenomen.
De Nederlandse inflatie op basis van de Europese rekenmethode kwam vorige maand uit op 2,8 procent. In mei was dat 2,9 procent. De Europese rekenmethode is iets anders dan die van het CBS. Bij de binnen de Europese Unie afgesproken methode om de inflatie te meten, worden de kosten voor het wonen in een eigen woning niet meegerekend.
De inflatie in Nederland is al geruime tijd relatief hoog vergeleken met andere Europese landen. Dat komt onder meer door een sterkere prijsstijging van voedingsmiddelen, dranken en tabak in Nederland. In het eurogebied stegen de prijzen in mei met 1,9 procent. De inflatie in het eurogebied ligt daarmee net onder de doelstelling van 2 procent van de Europese Centrale Bank (ECB). Later op de dag komt statistiekbureau Eurostat met een snelle raming voor de eurozone voor de maand juni.
Bron: ANP
Laatste nieuws
-
11 jul Ferrero bevestigt overname Kellogg
-
11 jul Nederlander Jochanan Senf wordt topman bij Ben & Jerry's
-
11 jul 6 tips voor het vertalen van etiketten
-
11 jul Slimme winkelwagens met kassafunctie in de VS (video)
-
11 jul Dé oplossing voor bulk in de supermarkt (video)
-
10 jul FrieslandCampina breidt distributieafspraken met IMCD uit
-
10 jul Ferrero wil Kellogg overnemen
-
10 jul Carrefour opent automatische winkels in Frankrijk
-
10 jul Van Milaan tot New York: zo bewaakt Campari zijn kenmerkende smaak
-
10 jul Hoe planningssoftware voor voedselproductie zorgt voor consistent succes op 3 fronten
Praat mee
Heeft u al een account? Dan kunt u
Inloggen
Heeft u nog geen account? Maak dan een account aan