Douwe Egberts in conflict met supermarkten

bron: FoodPro Network
In supermarkten dreigen opnieuw lege Douwe Egberts schappen. JDE Peet's, de fabrikant van het bekende koffiemerk, levert zijn koffie niet meer door een nieuw conflict over de prijzen. Dat bevestigt topman Michiel Muller van Picnic aan de Telegraaf.
De krant meldde dat de Europese inkooporganisatie van Jumbo en Picnic geen Douwe Egberts meer geleverd krijgt van JDE. "Wij bestellen gewoon, maar JDE wil niet leveren", aldus Muller. Hij voegt toe dat de supermarkten bestellen tegen de prijs die eerder dit jaar werd overeengekomen.
Maar JDE besloot onlangs om de prijzen per 1 juli opnieuw te verhogen. Koffie zou daardoor tot 25 procent duurder worden.
Wanneer er geen nieuwe voorraad meer komt, kunnen schappen in de supermarkt snel leeg raken. JDE laat weten te blijven streven naar een goede samenwerking met zijn retailpartners. Daarom voert het bedrijf naar eigen zeggen continu gesprekken.
"Zonder in te gaan op de details van die gesprekken kunnen we bevestigen dat wij altijd alle producten zullen blijven leveren waarover overeenstemming is over de commerciële voorwaarden", aldus een woordvoerster van het bedrijf.
De fabrikant was eerder dit jaar ook al met Nederlandse supermarkten in gesprek over de inkoopprijzen. Daardoor waren er wekenlang minder of geen producten van het bedrijf verkrijgbaar bij supers. Vervolgens gingen de prijzen flink omhoog.
Volgens JDE is een nieuwe verhoging onvermijdelijk, mede omdat de prijzen van koffiebonen de afgelopen twee jaar zijn gestegen. Het bedrijf wijst erop dat onafhankelijke analisten recent ook concludeerden dat een nieuwe prijsverhoging correct zou zijn om de hogere kosten die JDE moet maken. Maar Muller stelt dat de prijs van de bonen waarnaar JDE verwijst recent juist weer is gedaald.
Een woordvoerder van Albert Heijn kon niet direct aangeven of de leveringsstop ook bij die keten speelt. JDE blijft er verder op hameren dat supermarkten uiteindelijk zelf bepalen wat de consument in hun winkel betaalt. "Daar zien we dat de huismerkkoffie bovendien even hard, soms zelfs harder, stijgt in prijs. Hieruit blijkt dat alle koffieproducenten last hebben van bredere markttrends."
Bron: ANP
Laatste nieuws
-
11 jul Ferrero bevestigt overname Kellogg
-
11 jul Nederlander Jochanan Senf wordt topman bij Ben & Jerry's
-
11 jul 6 tips voor het vertalen van etiketten
-
11 jul Slimme winkelwagens met kassafunctie in de VS (video)
-
11 jul Dé oplossing voor bulk in de supermarkt (video)
-
10 jul FrieslandCampina breidt distributieafspraken met IMCD uit
-
10 jul Ferrero wil Kellogg overnemen
-
10 jul Carrefour opent automatische winkels in Frankrijk
-
10 jul Van Milaan tot New York: zo bewaakt Campari zijn kenmerkende smaak
-
10 jul Hoe planningssoftware voor voedselproductie zorgt voor consistent succes op 3 fronten
Praat mee
Heeft u al een account? Dan kunt u
Inloggen
Heeft u nog geen account? Maak dan een account aan