Jumbo merkt dat nieuwe koers werkt, hogere omzet en meer klanten

Jumbo kijkt terug op een positieve eerste helft van het jaar. De omzet van Jumbo is gestegen dankzij een nieuwe strategie.

In de eerste helft van 2025 steeg de omzet met 3,7 procent naar 5,8 miljard euro vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder. Volgens de supermarktketen heeft een scherpere focus op klanten, winkels en het assortiment geleid tot meer klanten en een hogere klanttevredenheid.

Vorig jaar had Jumbo nog flink last van het verbod op tabaksverkoop dat op 1 juli 2024 was ingegaan, waardoor de omzet over heel 2024 lager uitviel. 

Jumbo was minder voordelig geworden in vergelijking met andere Nederlandse supermarkten. Het bedrijf kampte ook met hogere personeelskosten en een competitievere markt. Hierop besloot Jumbo een nieuwe koers te varen.

Jumbo verwacht dat de druk op inkoopprijzen in de tweede helft van dit jaar een uitdaging blijft, vooral bij A-merken en verse groenten en fruit. Of dit de komende tijd tot hogere prijzen in de supermarkt leidt, is onduidelijk.

Klanten van Jumbo hebben eerder gemerkt dat er soms lege schappen waren als gevolg van prijsonderhandelingen met leveranciers. Zo ontbraken enige tijd producten van Douwe Egberts, Nestlé en De Ruijter bij de keten.

De tijdelijke Jumbo-topman Tom Heidman is blij dat de eerste successen van de nieuwe koers zichtbaar zijn. In de tweede helft van dit jaar gaat Jumbo de strategie verder uitrollen. Begin dit jaar kondigde Ton van Veen zijn vertrek aan bij de supermarktketen. Het bedrijf zoekt nog steeds naar een vervanger.

 

Bron: ANP

Laatste nieuws