Albert Heijn voert campagne met B Corp-merken

Albert Heijn bundelt samen met A-merken de krachten in de campagne Ieder B’tje helpt om de bekendheid van B Corp te vergroten en klanten te enthousiasmeren om een keer voor een product van een B Corp gecertificeerd bedrijf te kiezen. Klanten krijgen inzicht in de positieve bijdrage die deze merken leveren aan mens, milieu en maatschappij. Wie bewust wil kiezen, vindt dankzij Albert Heijn makkelijker de weg naar producten van B Corp gecertificeerde bedrijven.

Albert Heijn Nederland is sinds eind 2024 zelf B Corp gecertificeerd en is daar trots op. Ook B Lab, de non-profitorganisatie achter de B Corp certificering, juicht de campagne toe. Charlotte Smit, manager Communicatie B Lab: “Door de spotlight te richten op deze ondernemingen, leren steeds meer klanten waar de B Corp certificering voor staat, namelijk voor bedrijven die hun commerciële kracht inzetten om te bouwen aan een inclusieve, regeneratieve en eerlijke economie.”   

QR-code, quiz en pop up store
Bij het schap van het deelnemende B Corps product kunnen klanten door middel van een QR-code meer te weten komen hoe de betreffende B Corp zich inzet voor mens, milieu en maatschappij. Denk aan Clipperthee dat opkomt voor meer bijen en vlinders, producten van Alpro zorgen voor een lagere uitstoot en Tony Chocolonely helpt met een leefbaar inkomen. Klanten kunnen ook meespelen met de B'tje beter quiz. Daarnaast kunnen klanten in de 40 grootste Albert Heijn-winkels een product uit de campagne proeven. Tot slot opent Albert Heijn op het Gelderlandplein in Amsterdam van 17 t/m 20 juli een B Corp pop up store waar klanten kennis kunnen maken met de B Corp merken. 

“Met deze gezamenlijke campagne “Ieder B’tje helpt." vergroten we de bekendheid van B Corp en helpen we klanten bewustere keuzes te maken. Door transparant te laten zien hoe B Corp-merken bijdragen aan mens, milieu en maatschappij, maken we het makkelijker om te kiezen voor positieve impact. Een mooi voorbeeld van hoe samenwerking in de keten écht verschil kan maken", zegt Nienke Tjerkstra, verantwoordelijk voor duurzaamheid en gezondheid bij Albert Heijn. 

Wat is B Corp 
De B Corp certificering wordt wereldwijd toegekend door B Lab aan bedrijven die voldoen aan hoge standaarden op het gebied van sociale en milieuprestaties, transparantie en verantwoordelijkheid. Met de B Corp certificering sluit Albert Heijn Nederland zich aan bij een wereldwijd netwerk van meer dan 9.500 bedrijven die positieve impact vooropstellen.     

B Corps zijn bedrijven die vrijwillig en aantoonbaar kiezen voor een manier van ondernemen waarin positieve impact centraal staat. Om als B Corp gecertificeerd te worden, doorloopt een organisatie een uitgebreid assessment van B Lab. Daarbij wordt de impact van het bedrijf beoordeeld op al haar facetten zoals goed werkgeverschap, milieu, werknemers, mensenrechten, diversiteit & inclusiviteit, circulariteit etc. Daarnaast verankeren B Corps in hun statuten dat zij rekening houden met de impact van hun keuzes op álle stakeholders – niet alleen aandeelhouders. Bovendien moeten zij elke drie jaar opnieuw certificeren om te laten zien dat ze blijven verbeteren. De B Corp certificering is daarmee geen eindpunt, maar een commitment aan continue positieve verandering. Het assessment van Albert Heijn Nederland is hier te vinden. 

Laatste nieuws