Prijs van bier stijgt drie keer zo hard in horeca dan in supermarkt
bron: FoodPro Network
RIJSWIJK - De prijs van een biertje in het café gaat veel harder omhoog dan de prijs van bier in de supermarkt. De prijs is in de horeca in de voorbije tien jaar drie keer zo hard gestegen als in de supermarkt.
Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
Gemiddeld 2,43 euro
Een biertje in de kroeg kostte vorig jaar gemiddeld 2,43 euro. Dat is liefst 72 cent meer dan in 2006, een stijging van 42 procent. In dezelfde periode werd een krat bier in de supermarkt per liter 18 cent duurder. Consumenten waren gemiddeld 1,49 euro per liter kwijt, wat 14 procent meer is dan tien jaar eerder. Volgens het CBS kunnen supermarkten veel groter inkopen. Daardoor kunnen zij voordeligere prijzen afdwingen bij de brouwerijen.
Supermarkten proberen elkaar in prijs te beconcurreren, terwijl cafés dat amper doen. De consument let bij het kiezen van een café immers niet alleen op de prijs, maar met name op sfeer en locatie.
Laatste nieuws
-
20 jun Campbell Soup geeft een pittige twist aan soepen
-
20 jun Nederlandse vlees- en zuivelvervangers zijn wereldwijd meest gezond
-
20 jun Whitepaper: Food Safety Culture
-
20 jun Beter houdbaarheidsbeheer in de sector van verse kant-en-klaar maaltijden
-
19 jun Bestuur Arla en DMK stemmen in met fusie
-
19 jun Unilever overweegt Brits snacksmerk te verkopen
-
19 jun Europese Commissie kijkt naar marktmacht chocoladefabrikant Mars volgens Reuters
-
19 jun Duurdere chocolade leidt tot hogere voedselprijzen in VK
-
19 jun Fonterra wil in Studholme hoogwaardige eiwitten gaan produceren
-
19 jun Nestlé wil sneller groeien via reclame en marketing
Praat mee
Heeft u al een account? Dan kunt u
Inloggen
Heeft u nog geen account? Maak dan een account aan