Consumentenkoepel wil Europese regels voor misleidende info op voeding

15-10 06:07 | bron: FoodPro Network

BRUSSEL - De Europese industrie geeft op verscheidene producten informatie die veel verbloemt over de feitelijke kwaliteit of inhoud van de voeding of drank. Termen als 'ambachtelijk' zetten consumenten op het verkeerde been evenals plaatjes van fruit op producten waar bijna geen fruit in zit of de vermelding 'volkoren' op brood met nauwelijks vezels erin. De Europese consumentenkoepel BEUC wil daarom nu dat er Europese regels komen.

BEUC heeft onderzoek van consumentenorganisaties in tien EU-landen geanalyseerd en gebundeld. Hieruit blijkt dat fabrikanten nogal eens "de waarheid oprekken'' over hun producten. "Het is opvallend dat bijvoorbeeld een 'ananas- en kokosnootsapje' in werkelijkheid nog niet voor een derde uit dit fruit bestaat'', aldus BEUC-directeur Monique Goyens. Er wordt ook gretig gebruik gemaakt van concentraten, smaakmakers of puree in koekjes of yoghurt die volgens de verpakking boordevol gezond fruit zitten.

Om consumenten eerlijkere informatie te bieden, stelt BEUC voor dat het percentage fruit op het etiket wordt vermeld. Daarnaast wil BEUC dat er minimumeisen voor de hoeveelheid volkorengranen komen om brood, koekjes of pasta een volkorenproduct te mogen noemen. De organisatie adviseert tevens om Europese definities op te stellen voor termen als 'traditioneel', 'ambachtelijk' en 'natuurlijk'.

In 2013 voerde de Consumentenbond al eens in Nederland campagne tegen misleidende etiketten. Die leverde weinig gedragsverandering bij fabrikanten op. Uit enquêtes blijkt dat 85 procent van de Nederlandse en 84 procent van de Duitse consumenten informatie op voeding en drankjes niet vertrouwt. "Dit rapport bewijst dat ze daar goede redenen voor hebben", aldus BEUC.





Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan middels het deelnameformulier


Laatste nieuws
22 okt Thuisbezorgd.nl breidt online aanbod uit met gratis bezorging van Dunkin’ Donuts
22 okt Tien tips voor een succesvolle SIAL
22 okt Amazon heeft grote supermarktambities
22 okt Foodfotografie op locatie bij de klant
22 okt Handige schoonmaakoplossingen voor de voedingsindustrie: bereik optimale hygiëne en voorkom kruisbesmetting
19 okt Voedingsindustrie herstelt zich verder in 2018
19 okt Nestlé zet satellietwaarneming in om ontbossing voor productie palmolie tegen te gaan
19 okt EFSA: toegenomen verkoop van kant-en-klare voeding draagt bij aan de toename van listeriabesmettingen
19 okt Britse voedingsindustrie voelt gevolgen Brexit
19 okt Tesco opent discountsupermarktketen Jack’s die goedkoper moet worden dan Aldi en Lidl
19 okt Handen drogen is minstens zo belangrijk als handen wassen
18 okt Hak zet suikerreductie in appelmoes voort
18 okt Ondernemer Marcel Boekhoorn neemt HEMA over
18 okt Unilever noteert minder omzet in onrustig derde kwartaal
18 okt Tekort aan technici in voedingsindustrie
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Spotlight
advertentie
uw banner hier?