TIP: Blijf op de hoogte!

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van de allerlaatste ontwikkelingen in de voedingsindustrie. Meld u nu aan voor de gratis nieuwsbrief (twee keer per week).

Aanmelden

Het FoodPro netwerk

FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network! Registreer nu.

Registreren

Of volg ons      

Consumentenkoepel wil Europese regels voor misleidende info op voeding

14-06 08:31 | bron: FoodPro Network

BRUSSEL - De Europese industrie geeft op verscheidene producten informatie die veel verbloemt over de feitelijke kwaliteit of inhoud van de voeding of drank. Termen als 'ambachtelijk' zetten consumenten op het verkeerde been evenals plaatjes van fruit op producten waar bijna geen fruit in zit of de vermelding 'volkoren' op brood met nauwelijks vezels erin. De Europese consumentenkoepel BEUC wil daarom nu dat er Europese regels komen.

BEUC heeft onderzoek van consumentenorganisaties in tien EU-landen geanalyseerd en gebundeld. Hieruit blijkt dat fabrikanten nogal eens "de waarheid oprekken'' over hun producten. "Het is opvallend dat bijvoorbeeld een 'ananas- en kokosnootsapje' in werkelijkheid nog niet voor een derde uit dit fruit bestaat'', aldus BEUC-directeur Monique Goyens. Er wordt ook gretig gebruik gemaakt van concentraten, smaakmakers of puree in koekjes of yoghurt die volgens de verpakking boordevol gezond fruit zitten.

Om consumenten eerlijkere informatie te bieden, stelt BEUC voor dat het percentage fruit op het etiket wordt vermeld. Daarnaast wil BEUC dat er minimumeisen voor de hoeveelheid volkorengranen komen om brood, koekjes of pasta een volkorenproduct te mogen noemen. De organisatie adviseert tevens om Europese definities op te stellen voor termen als 'traditioneel', 'ambachtelijk' en 'natuurlijk'.

In 2013 voerde de Consumentenbond al eens in Nederland campagne tegen misleidende etiketten. Die leverde weinig gedragsverandering bij fabrikanten op. Uit enquêtes blijkt dat 85 procent van de Nederlandse en 84 procent van de Duitse consumenten informatie op voeding en drankjes niet vertrouwt. "Dit rapport bewijst dat ze daar goede redenen voor hebben", aldus BEUC.



Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan middels het deelnameformulier


Laatste nieuws
22 jun Good Egg Award gaat naar Nestlé
22 jun Levensmiddelenconcerns Conagra Brands en Pinnacle Foods praten over fusie
22 jun Online verkopen food groeien snel
22 jun App tegen voedselverspilling breidt snel uit in Nederland
22 jun Kwal op de menukaart?
22 jun 26 september: Workshop: Social Media in de voedingsindustrie
21 jun CBL verwacht recordomzet voor supermarkten
21 jun Vleesschandaal kostte slachthuisgroep Verbist 5,5 miljoen euro
21 jun FNV: 'Minderjarigen bezorgen maaltijden voor Deliveroo'
21 jun NVWA: ‘Dierenleed in Nederlandse slachthuizen zijn incidenten en geen grootschalige misstanden’ (video)
21 jun Unilever pakt verantwoordelijk op het gebied van voedselverpakkingstechnologie
21 jun Sojabonen worden verscheept met hulp van blockchaintechnologie
21 jun Voedingsmiddelen leveren aan Tesco?
21 jun Ook SVO vakopleiding food partner geworden van FoodPro Network
20 jun Colruyt Group presteert beter dan verwacht
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Spotlight
advertentie