Zorgen over voedselveiligheid onder consumenten benadrukt het belang van digitale zekerheid

22-02 06:05 | bron: FoodPro Network

ROTTERDAM - Uit het recente ViewPoint onderzoek van DNV GL blijkt dat consumenten zich beduidend meer zorgen maken over de voedselveiligheid dan over het milieu. In totaal werden 4.500 consumenten vanuit de hele wereld gevraagd naar hun aankoop gewoonten met betrekking tot voedsel. De resultaten wijzen erop dat consumenten vooral een sterke voorkeur hebben voor factoren die van invloed zijn voor hen als individu. Voedselveiligheid (55%) en gezondheidskwesties (53%) werden belangrijker geacht dan externe factoren, zoals het milieu (38%) en sociale aspecten (35%).

Het milieu of sociale aspecten, met uitzondering van afval en recycling, zijn vaak minder interessant wanneer consumenten een aankoopbeslissing maken. Ondanks de geografische verschillen, die vaak worden beïnvloed door lokale wetgeving, context of recente schandalen, lijkt er minder belangstelling te zijn voor zaken waaronder een verminderde uitstoot van broeikasgassen (10%), mensenrechten (13%) en dierenwelzijn (16%).

"Voedselveiligheid staat nog steeds bovenaan op de agenda van de consument. De resultaten van het onderzoek wijzen erop dat de voedsel- en drankproducenten en detailhandelaren aanzienlijk hebben geïnvesteerd om consumenten te beschermen. Toch is de consument nog steeds niet 100% ervan overtuigd dat alle producten veilig te consumeren zijn," zegt Joy Franks-Laing, Global Food & Beverage Manager bij DNV GL-Business Assurance.

Het onderzoek toont aan dat er een duidelijke vertrouwenskloof bestaat; merkloze verpakte voedingsmiddelen (69%) genieten niet hetzelfde vertrouwen als merkproducten (85%). Toch zijn er aanwijzingen dat digitale oplossingen - zoals QR-codes die de traceability en authenticiteit van een product laten zien - een middel kunnen zijn om het vertrouwen te vergroten. Slechts 19% van de consumenten gebruikt regelmatig QR-codes op verpakkingen. Dit aantal zou op kunnen lopen tot 65% wanneer QR-codes inzicht geven in de herkomst van een product en als controle op de naleving van de voedselveiligheidsnormen.

Consumenten zijn bereid om meer te betalen voor producten die ze vertrouwen. Maar liefst 69% is bereid meer te betalen wanneer de productinformatie geverifieerd wordt of als het product of de fabrikant gecertificeerd is volgens een voedselveiligheidsnorm. Certificering op het gebied van voedselveiligheid is heel gebruikelijk voor producenten. Het onderzoek suggereert dat er voor de voedingsmiddelen- en drankenindustrie een enorme verbetering mogelijk is in de communicatie met de consument over voedselveiligheid en andere productkenmerken.

“Op Blockchain gebaseerde digitale technologieën, zoals My Story van DNV GL helpen bedrijven om het ware verhaal achter hun product te vertellen. Toegang tot producteigenschappen is direct mogelijk door middel van een QR-code-etiket op de verpakking. Hierdoor hebben consumenten de mogelijkheid om bewijs van voedselveiligheid, de herkomst en authenticiteit van het product te onderzoeken. Dit haalt het mysterie met betrekking tot het ontstaan van het product weg, waardoor het vertrouwen van de consument wordt vergroot", aldus Joy Franks-Laing.

Hoofdpunten uit het onderzoek:

▪ Voedselveiligheid is de voornaamste zorg van consumenten: 85% vertrouwt op producten die voorzien zijn van een merk, 80% in niet-verpakte producten en 69% in merkloze verpakte producten.

▪ Consumenten willen vooral meer informatie over voedselveiligheid (55%) en gezondheid (53%).

▪ Het vertrouwen in informatie op merkproducten is hoog: 90% vertrouwt de informatie op verpakte merkproducten, terwijl slechts 64% vertrouwt op merkloze producten.

▪ Slechts 19% gebruikt regelmatig QR-codes, dit aantal neemt toe tot 65% indien productinformatie over inhoud en authenticiteit beschikbaar wordt.

 

Bezoek de website van DNV GL voor alle resultaten per land en artikelen over het onderzoek.

 

Bron: DNV GL - partner FoodPro Network





Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan


Laatste nieuws
04 mrt Deliveroo naar Londense beurs
04 mrt Albert Heijn opent vandaag eerste onbemande winkel
04 mrt Vertrekvergoeding financieel directeur FrieslandCampina zuur voor boeren
04 mrt 117.000 jongeren raakten baan kwijt tijdens eerste coronagolf
04 mrt De zuivelindustrie in 2021: Focus op groei
04 mrt Stilstand vermijden met linerless labels
04 mrt Perfetti van Melle: het wordt makkelijker om hoge datakwaliteit te leveren
04 mrt Hoe bereik ik de voedingsindustrie in 2021?
03 mrt Food Safety Culture: basis voor bestaansrecht
03 mrt 'Temperatuursensor in koeling supermarkt is vaak verkeerd geplaatst'
03 mrt DSM presenteert jaarrapport
03 mrt Zuivelmatrix is ​​belangrijk voor beschikbaarheid van aminozuren
03 mrt 12 Tips tegen voedselfraude
03 mrt Is het voor u belangrijk om onder hoge snelheid verpakte goederen te wegen en etiketteren? (video)
02 mrt Oprichters Thuisbezorgd en Adyen investeren in online supermarkt Crisp
02 mrt Recordjaar voor HelloFresh
02 mrt Fors lagere winst voor FrieslandCampina
02 mrt Esthetische industrievloer voor de voedingsindustrie (video)
02 mrt Enterprise ontbijtsessie voor foodbedrijven: Inzicht in de supply chain en controle over de fabrieksomgeving
01 mrt Ook Tönnies zet aparte divisie voor vegetarische producten op
01 mrt Group of Butchers wil Zandvliet overnemen
01 mrt McCain wil productie in Lelystad met 33% opvoeren
01 mrt Horeca had in 2020 zwaarste omzetkrimp ooit
01 mrt Onderzoek: 3 op 10 consumenten bereid supermarkt over te slaan
01 mrt Ucrete industrievloeren van Master Builders Solutions bieden Duitse vleesverwerker een kostenefficiënte oplossing
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Spotlight
Advertentie
uw banner hier?