Fors minder bier gedronken in 2020

14-01 08:47 | bron: FoodPro Network

DEN HAAG - Nederlandse bierbrouwers verkochten afgelopen jaar 14% minder bier. Bij de horeca en evenementen werd minder 58% minder bier verkocht, zo meldt branchevereniging Bierbrouwers Nederland vandaag. Thuis werd wel meer bier gedronken. 

Sinds het (opnieuw) sluiten van de horeca in oktober zien we dat de verkoop van bier daar met 89% is afgenomen. De bierbrouwers verkochten vorig jaar ruim 1 miljard liter bier. Dat was 200 miljoen liter minder dan het jaar ervoor en het kleinste aantal van de afgelopen jaren. 

Brouwerijen hebben in 2020 de horeca gesteund waar ze konden. Huren zijn (deels) kwijt gescholden in het geval van verhuur door de brouwer, afdrachten zijn uitgesteld, bierfusten zijn kosteloos retour gehaald en gratis aangevuld toen de horeca weer open ging. Ook zoeken brouwers, samen met banken, naar financiële oplossingen voor de lange termijn. Nederlandse Brouwers verwacht dat er ook in 2021 weer fors minder bier verkocht zal worden. Het is van belang dat de overheid snel met duidelijke kaders komt voor na de lockdown, waarin de horeca weer verantwoord open kan. Dat biedt iedereen wat meer perspectief.

In 2020 is de thuisconsumptie van bier met 5% toegenomen. Deze toename is bij lange na niet genoeg geweest om de grote daling van bijna 2 miljoen hectoliter in de verkoop te voorkomen. Een ongekende daling in de biermarkt in 2020. Zie onderstaande tabel.

Volgens Lucie Wigboldus, directeur van Vereniging Nederlandse Brouwers, is de daling historisch. “Niemand van de brouwerijen kan zich ook maar een situatie voorstellen die hierbij in de buurt kwam. En omdat niemand het virus heeft zien aankomen is de klap natuurlijk extra hard. Maar samen proberen we hier zo goed en kwaad als het kan doorheen te komen. We zien pittige maatregelen bij de brouwers, zoals reorganisaties en het terugschroeven van de productie met directe gevolgen voor de werkgelegenheid, winstgevendheid, investeringsniveaus etc. Laten we hopen dat de horeca in 2021 zo snel mogelijk weer kan openen zodat we met elkaar weer kunnen genieten van een vers getapt biertje”.

 





Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan


Laatste nieuws
19 jan Picnic blijft groeien en opent (weer) nieuw distributiecentrum
19 jan Topeconomen: Biden goed voor economie en handel
19 jan Werknemers van Cargill staken vanwege conflict over nieuwe cao
19 jan Consumentenbond: 'Veel maaltijdvervangende repen en shakes ongezond'
19 jan Webinar: Business Intelligence voor de food branche
19 jan Gesprekken over supermarkt-cao vandaag hervat
19 jan De sterkste vloer voor de voedingsindustrie (video)
19 jan Verbeterde voedingskwaliteit dankzij optimale temperatuurbeheersing
19 jan Hoe bereik ik de voedingsindustrie in 2021?
18 jan PLUS intensiveert samenwerking met Too Good To Go
18 jan Picnic bekijkt uitbreiding naar Frankrijk
18 jan PepsiCo wil in 2040 klimaatneutraal zijn
18 jan Circular Food Center: wereldvoorbeeld in aanpak voedselverspilling
18 jan Veel Nederlanders gebruiken voedingssupplementen
18 jan Webinar: Digitalisering in de AGF-industrie met Aptean Food & Beverage ERP
18 jan Weet u wat de kosten kunnen zijn als u niet over het juiste compressortype beschikt in uw levensmiddelenproductie?
15 jan CBS: 'Ruim 35% van de Nederlanders koopt wel eens online maaltijden'
15 jan Rouveen Kaasspecialiteiten gaat Friese schapenkaas produceren
15 jan Export eurolanden nadert niveau van voor de coronacrisis
15 jan Voedingsindustrie blijft flink investeren in 2021
15 jan Gesprekken over keurmerk 'FarmerFriendly' krijgen een vervolg
15 jan Paper wijzigingen IFS Food versie 7
15 jan Geef je winkel, showroom en kantoorruimte een frisse uitstraling met een MasterTop-polyurethaan gietvloer met BREEAM A+ classificatie
14 jan Unilever verwacht verbetering in tweede helft van het jaar
14 jan Arla Foods wil flink groeien met online verkopen van zuivel
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Spotlight
Advertentie
uw banner hier?