Albert Heijn dwingt extra eisen af bij leveranciers over leveringszekerheid

ZAANDAM - In de leveringsvoorwaarden die Albert Heijn sinds 1 januari van dit jaar hanteert kunnen leveranciers zich niet meer beroepen op overmacht vanwege 'epidemieën en pandemieën' wanneer zij leveringsafspraken niet goed nakomen. Het boetebedrag dat wordt gehanteerd kan daarbij oplopen tot 80% van de waarde van de order. Hierover bericht het FD.

De supermarktketen kan al een boete incasseren wanneer een leverancier 98% of minder van de afgesproken order levert of als 1% van de producten niet geleverd blijkt. De toeleverancier kan zich dan niet beroepen op opgelegde overheidsmaatregelen bij een epidemie, zoals een avondklok. Ook stakingen kunnen niet als reden worden aangevoerd om niet te leveren wat contractueel is overeengekomen.

Een woordvoerder van Albert Heijn stelt dat het normaal is om in contracten met toeleveranciers afspraken te maken rond gegarandeerde levering. Volgens de woordvoerder kunnen de afspraken die daarbij worden gemaakt verschillen per leverancier. Albert Heijn wil niet naar buiten brengen in hoeverre er kortingen in betalingen aan leveranciers zijn doorgevoerd omdat deze in gebreke zijn gebleven.

De Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie (FNLI) heeft van een aantal leden signalen ontvangen over de nieuwe eisen die Albert Heijn hanteert. De bedrijven hebben hun zorgen over de inkoopvoorwaarden van Albert Heijn bij de FNLI geuit. De brancheorganisatie zegt er vanwege mededingingsregels geen directe rol in te kunnen spelen.

 

Bron: FD





Laatste nieuws