Onderzoekers: 'Reputatie van retailmerk Albert Heijn staat onder druk'

AMSTERDAM - Hendrik Beerda Brand Consultancy heeft het Retail Merkenonderzoek uitgevoerd. Circa 1.500 mensen zijn daarin ondervraagd over de 100 grootste retailmerken in omzet, om een beeld te vormen van hun imago. Ieder retailmerk wordt daarbij op 40 factoren onderzocht. Volgens de onderzoekers staat de reputatie van supermarktketen Albert Heijn onder druk. In het jaarlijkse onderzoek stond Albert Heijn vanaf 2017 steevast op plaats 2 in de lijst, maar dit jaar staat Albert Heijn op de vierde plaats. 

Volgens de onderzoekers wordt Albert Heijn in deze tijden als te zelfverzekerd en té arrogant ervaren. Ze geven het advies aan Albert Heijn om een deel van de coronawinst te investeren in een charmeoffensief. 'Sympathieke acties zoals het steunen van lokale restaurants of een coronabonus voor personeel helpt om de neerwaartse reputatiespiraal om te buigen,’ aldus de onderzoekers.

Albert Heijn voert de lijst aan van de sterkste dalers in merkkracht voor de periode 2020-2021 die Hendrik Beerda Brand Consultancy heeft opgesteld. In de top 10 van retailmerken met de hoogste groeiverwachting in 2021, staat de keten op plek 10, achter Jumbo op plaats 6 en Lidl op plaats 9. 

Bekijk hier meer informatie over het Retail Merkenonderzoek.

 

Bron: Hendrik Beerda Brand Consultancy





Laatste nieuws