Schouten: 'Etikettering bij vishandelaren moet beter'
bron: FoodPro Network
DEN HAAG - Uit recent onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat 99% van de bezochte vishandelaren zich niet aan de wetgeving voor etikettering houdt. Het gaat dan over de consumenteninformatie die op grond van de Europese Gemeenschappelijke Marktordening voor visserijproducten en aquacultuurproducten verschaft moet worden.
Minister Schouten van LNV vindt dat dit beter moet en wil dat met de sector bespreken. Dat schrijft de minister in een brief aan de Tweede Kamer in reactie op vragen van D66.
Voor vishandelaren gelden verschillende etiketteringsverplichtingen, zoals voor voedselveiligheid en een veilige toepassing van de producten. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om de houdbaarheidsdatum en informatie over allergenen.
Daarnaast zijn er etiketteringsverplichtingen op grond van de Gemeenschappelijke Marktordening voor visserijproducten en aquacultuurproducten. Hierbij gaat dan bijvoorbeeld om informatie over de wetenschappelijke benaming, herkomst, vangstmethode en of het product ontdooid is geweest.
De beperkte middelen voor controle en handhaving worden zo effectief mogelijk ingezet op basis van een risico-categorisering, aldus Schouten. Bij de controles bij vishandelaren ligt de focus op voedselveiligheid. De controles op de legaliteit van de vangst vindt vooral plaats bij inspecties op zee en bij aanlanding of import.
Het onderzoek van de Consumentenbond wijst wel uit dat de consument bij viswinkels en marktkramen vaak niet de informatie krijgt waar hij recht op heeft, aldus Schouten. De minister gaat dat met de sector bespreken.
Laatste nieuws
-
26 apr Unilever-topman wil realistische duurzaamheidsdoelen
-
26 apr Wijnconsumptie op laagste niveau sinds 1996
-
26 apr Arla Foods Ingredients neemt activiteiten in wei over van Volac
-
26 apr Ahold Delhaize opent tech-studio in Roemeniƫ
-
26 apr Jumbo neemt distributiecentrum voor versproducten in Nieuwegein in gebruik
-
26 apr 5 Trends voor digitalisering in food
-
26 apr Podcast Webinar | Wat is digitale transformatie en hoe zet je de volgende succesvolle stap?
-
25 apr Duitse vleesconsumptie nam in 2023 met 0,8% af
-
25 apr Unilever verkoopt meer producten
-
25 apr HelloFresh groeit met bezorging kant- en klaarmaaltijden
Praat mee
Heeft u al een account? Dan kunt u
Inloggen
Heeft u nog geen account? Maak dan een account aan