Schouten: 'Etikettering bij vishandelaren moet beter'

15-06 14:05 | bron: FoodPro Network

DEN HAAG - Uit recent onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat 99% van de bezochte vishandelaren zich niet aan de wetgeving voor etikettering houdt. Het gaat dan over de consumenteninformatie die op grond van de Europese Gemeenschappelijke Marktordening voor visserijproducten en aquacultuurproducten verschaft moet worden.

Minister Schouten van LNV vindt dat dit beter moet en wil dat met de sector bespreken. Dat schrijft de minister in een brief aan de Tweede Kamer in reactie op vragen van D66.

Voor vishandelaren gelden verschillende etiketteringsverplichtingen, zoals voor voedselveiligheid en een veilige toepassing van de producten. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om de houdbaarheidsdatum en informatie over allergenen.

Daarnaast zijn er etiketteringsverplichtingen op grond van de Gemeenschappelijke Marktordening voor visserijproducten en aquacultuurproducten. Hierbij gaat dan bijvoorbeeld om informatie over de wetenschappelijke benaming, herkomst, vangstmethode en of het product ontdooid is geweest.

De beperkte middelen voor controle en handhaving worden zo effectief mogelijk ingezet op basis van een risico-categorisering, aldus Schouten. Bij de controles bij vishandelaren ligt de focus op voedselveiligheid. De controles op de legaliteit van de vangst vindt vooral plaats bij inspecties op zee en bij aanlanding of import.

Het onderzoek van de Consumentenbond wijst wel uit dat de consument bij viswinkels en marktkramen vaak niet de informatie krijgt waar hij recht op heeft, aldus Schouten. De minister gaat dat met de sector bespreken.





Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan


Laatste nieuws
17 sep Rechtstreex opent tweede distributiecentrum
17 sep Coca-Cola Europacific Partners behaalt als eerste in Nederland duurzaam watermanagement certificaat
17 sep Tweede Amerikaanse staat verkoopt belang in Unilever vanwege ijsboycot Israël
17 sep Samenwerking met Starbucks levert Nestlé kwart miljard op
17 sep Verkade: 'Datakwaliteit managen vereist een goede interne flow'
17 sep Hoe bereik ik de voedingsindustrie?
16 sep Picnic haalt 600 miljoen euro groeigeld op
16 sep DSM en Meatable gaan kweekvleesmedium verder ontwikkelen
16 sep Up-to-date zijn met Voedselwetgeving
16 sep Gratis e-book over de voordelen van MAP
16 sep Belangrijke tweede stap in ERP implementatie Sonneveld
15 sep Iglo eigenaar stapt in markt van laboratorium vis
15 sep Belgen kochten meer voeding en alcohol
15 sep Online bezorgdienst Manaw wil naar landelijke dekking binnen 5 jaar
15 sep Consument wil snelle levering online eten en drinken
15 sep Allergenenmanagement: een wereld te winnen
15 sep Schot’s vishandel investeert in de esthetische Ucrete CS vloer van Master Builders Solutions
14 sep Zuivelproducent Formo haalt 50 miljoen dollar aan groeigeld op
14 sep DSM gooit strategie om en gaat zich alleen richten op gezondheid, voeding en biowetenschappen
14 sep Vion: lening gekoppeld aan duurzaamheid
14 sep Whitepaper | Hoe grote foodbedrijven technologie inzetten om de winstgevendheid te verhogen
13 sep HAK lanceert vandaag nieuwe groene campagne met Elise Schaap (video)
13 sep Albert Heijn rondt overname DEEN af en start ombouw winkels
13 sep KHN: horeca dubbel gepakt met nieuwe maatregelen kabinet
13 sep Plantible haalt nog eens 21,5 miljoen dollar op
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Spotlight
Advertentie
uw banner hier?