Nederlanders blijven meer groenten en fruit kopen

28-07 10:59 | bron: FoodPro Network

ZOETERMEER - De toegenomen interesse in groenten en fruit van Nederlandse consumenten zet in 2021 door. Van januari tot eind juni kochten huishoudens 4 procent meer verse groenten en 3 procent meer fruit dan een jaar geleden. Gemiddeld groeide de consumentenaankopen van het hele assortiment groenten en fruit met vier procent. Dit blijkt uit informatie van GroentenFruit Huis op basis van data van onderzoeksbureau GfK. De cijfers die meer kunnen zeggen over groente- en fruitconsumptie buitenshuis, zijn nog niet bekend.

Sinds de uitbraak van het coronavirus is de vraag naar groenten en fruit gegroeid. Consumptie buitenshuis maakte hier nauwelijks deel vanuit. Er werd meer tijd thuis doorgebracht en gezond eten kwam hoger op het prioriteitenlijstje van de consument. In 2020 kochten Nederlandse huishoudens 9 procent meer groenten en fruit dan in het voorgaande jaar. Restaurants en cateraars serveerden fors minder groenten en fruit door de coronamaatregelen.

Top-10 groenten 

De eerste helft van 2021 heeft niet geleid tot grote verrassingen in de Top-10 meest verkochte producten vergeleken met vorig jaar. Tomaat blijft met een aandeel van 10 procent van het totaal verkochte gewicht, verreweg de meest gekochte groente. In de eerste jaarhelft zijn 2 procent meer tomaten gekocht dan vorig jaar. De ui staat op de tweede plaats. Nederlandse consumenten kochten van januari tot en met juni 16 procent meer uien dan een jaar terug. Komkommer (+3%) en wortel (+1%) ontlopen elkaar niet veel qua verkoop en staan op plaats 3 en 4. Paprika maakt de top-5 compleet. Deze groente was in 2020 één van de sterkste stijgers en ook in 2021 nam de verkoop toe. Tot en met juni dit jaar kocht de Nederlandse consument 3 procent meer. Witlof en broccoli, positie 8 en 9 in deze top-10 meest gekochte groenten, wisselden van plaats in het voordeel van witlof.

Verspakket gewild 

Verspakketten zijn nog altijd aan een opmars bezig. Zo'n pakket omvat de juiste hoeveelheid ingrediënten voor het bereiden van een maaltijd. Ze vallen nog net buiten de top-10 meest gekochte groenten. Maar er was wel een verkoopstijging van 10 procent te zien in de eerste helft van 2021. Andere groenten die het in die periode goed deden, waren slamixen (+16%), bloemkool (+13%), spitskool (+13%) en boerenkool (+10%).

Peer herwint terrein 

Banaan (+1%) veroverde de eerste plaats in de Top-10 aankopen fruit. Op korte afstand gevolgd door appel (-5%) die in andere jaren meestal op de eerste plaats staat. Oorzaak wordt gezocht in de kleine Nederlandse appeloogst in 2020. Dit gaf hogere consumentenprijzen en minder prijsacties dan vorig jaar. De perenconsumptie stond de afgelopen jaren wat onder druk. Daar kwam de eerste helft van dit jaar verandering in. Nederlanders kochten 20 procent meer. Door het koude voorjaar was de internationale aanvoer van zomerfruit vertraagd. Dit was ook gunstig voor de perenverkoop. Naast peren waren blauwe bessen (+14%), kiwi's (+14%), druiven (+11%) en citroenen (+10%) populair in de eerste helft van het jaar.

Boost online

Corona heeft het online boodschappen doen een enorme boost gegeven. Online had in 2020 een aandeel van 6 procent binnen de totale consumentenaankoop groenten en fruit. In de eerste helft van 2021 ging het om een aandeel van bijna 8 procent.

 

Bron: GroentenFruit Huis





Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan


Laatste nieuws
17 sep Rechtstreex opent tweede distributiecentrum
17 sep Coca-Cola Europacific Partners behaalt als eerste in Nederland duurzaam watermanagement certificaat
17 sep Tweede Amerikaanse staat verkoopt belang in Unilever vanwege ijsboycot Israël
17 sep Samenwerking met Starbucks levert Nestlé kwart miljard op
17 sep Verkade: 'Datakwaliteit managen vereist een goede interne flow'
17 sep Hoe bereik ik de voedingsindustrie?
16 sep Picnic haalt 600 miljoen euro groeigeld op
16 sep DSM en Meatable gaan kweekvleesmedium verder ontwikkelen
16 sep Up-to-date zijn met Voedselwetgeving
16 sep Gratis e-book over de voordelen van MAP
16 sep Belangrijke tweede stap in ERP implementatie Sonneveld
15 sep Iglo eigenaar stapt in markt van laboratorium vis
15 sep Belgen kochten meer voeding en alcohol
15 sep Online bezorgdienst Manaw wil naar landelijke dekking binnen 5 jaar
15 sep Consument wil snelle levering online eten en drinken
15 sep Allergenenmanagement: een wereld te winnen
15 sep Schot’s vishandel investeert in de esthetische Ucrete CS vloer van Master Builders Solutions
14 sep Zuivelproducent Formo haalt 50 miljoen dollar aan groeigeld op
14 sep DSM gooit strategie om en gaat zich alleen richten op gezondheid, voeding en biowetenschappen
14 sep Vion: lening gekoppeld aan duurzaamheid
14 sep Whitepaper | Hoe grote foodbedrijven technologie inzetten om de winstgevendheid te verhogen
13 sep HAK lanceert vandaag nieuwe groene campagne met Elise Schaap (video)
13 sep Albert Heijn rondt overname DEEN af en start ombouw winkels
13 sep KHN: horeca dubbel gepakt met nieuwe maatregelen kabinet
13 sep Plantible haalt nog eens 21,5 miljoen dollar op
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Spotlight
Advertentie
uw banner hier?