Heineken verkoopt minder bier

AMSTERDAM - Heineken verkocht in de zomermaanden minder bier in Nederland. In de horeca werd wel meer bier getapt, maar de verkoop in de supermarkten bleef achter. De markt moet zich aanpassen aan de nieuwe horecawet, aldus de bierbrouwer bij de bekendmaking van de verkoopcijfers over het derde kwartaal.

Sinds 1 juli is het door de inwerkingtreding van de nieuwe horecawet verboden om te stunten met de prijs van een kratje bier. Op een kratje mag sindsdien maximaal 25% korting worden gegeven. "De verkoop daalde in de markt die zich aanpast aan de nieuwe regels voor promoties", aldus Heineken.

In de horeca profiteerde Heineken van de heropening. Maar in Europese landen werd in totaal minder bier verkocht als gevolg van het matige weer in de zomer. In Nederland werden vooral Affligem, Birra Moretti en Texels goed verkocht. Het laatstgenoemde bier werd eind vorig jaar door Heineken ingelijfd, het Italiaanse Birra Moretti werd afgelopen voorjaar in Nederland geïntroduceerd.

In het derde kwartaal verkocht Heineken in Europa 23,5 miljoen hectoliter bier, een daling van 2,3%. Van het eigen merk werd 4,5 miljoen hectoliter verkocht, dat is 1,8% meer. Over de Nederlandse markt zegt Heineken dat de verkoop met tussen de 5 en 10% achterbleef. In de detailhandel met zelfs meer dan 20%.

Heineken-CEO Dolf van den Brink zegt bij de presentatie van de cijfers dat de bierbrouwer een "assertieve houding" aanneemt ten aanzien van het prijsbeleid en de kosten. Het is niet duidelijk of hij daarmee bedoelt dat de prijzen verhoogd worden.





Laatste nieuws