Heineken verkoopt minder bier
bron: FoodPro Network
AMSTERDAM - Heineken verkocht in de zomermaanden minder bier in Nederland. In de horeca werd wel meer bier getapt, maar de verkoop in de supermarkten bleef achter. De markt moet zich aanpassen aan de nieuwe horecawet, aldus de bierbrouwer bij de bekendmaking van de verkoopcijfers over het derde kwartaal.
Sinds 1 juli is het door de inwerkingtreding van de nieuwe horecawet verboden om te stunten met de prijs van een kratje bier. Op een kratje mag sindsdien maximaal 25% korting worden gegeven. "De verkoop daalde in de markt die zich aanpast aan de nieuwe regels voor promoties", aldus Heineken.
In de horeca profiteerde Heineken van de heropening. Maar in Europese landen werd in totaal minder bier verkocht als gevolg van het matige weer in de zomer. In Nederland werden vooral Affligem, Birra Moretti en Texels goed verkocht. Het laatstgenoemde bier werd eind vorig jaar door Heineken ingelijfd, het Italiaanse Birra Moretti werd afgelopen voorjaar in Nederland geïntroduceerd.
In het derde kwartaal verkocht Heineken in Europa 23,5 miljoen hectoliter bier, een daling van 2,3%. Van het eigen merk werd 4,5 miljoen hectoliter verkocht, dat is 1,8% meer. Over de Nederlandse markt zegt Heineken dat de verkoop met tussen de 5 en 10% achterbleef. In de detailhandel met zelfs meer dan 20%.
Heineken-CEO Dolf van den Brink zegt bij de presentatie van de cijfers dat de bierbrouwer een "assertieve houding" aanneemt ten aanzien van het prijsbeleid en de kosten. Het is niet duidelijk of hij daarmee bedoelt dat de prijzen verhoogd worden.
Laatste nieuws
-
26 apr Unilever-topman wil realistische duurzaamheidsdoelen
-
26 apr Wijnconsumptie op laagste niveau sinds 1996
-
26 apr Arla Foods Ingredients neemt activiteiten in wei over van Volac
-
26 apr Ahold Delhaize opent tech-studio in Roemeniƫ
-
26 apr Jumbo neemt distributiecentrum voor versproducten in Nieuwegein in gebruik
-
26 apr 5 Trends voor digitalisering in food
-
26 apr Podcast Webinar | Wat is digitale transformatie en hoe zet je de volgende succesvolle stap?
-
25 apr Duitse vleesconsumptie nam in 2023 met 0,8% af
-
25 apr Unilever verkoopt meer producten
-
25 apr HelloFresh groeit met bezorging kant- en klaarmaaltijden
Praat mee
Heeft u al een account? Dan kunt u
Inloggen
Heeft u nog geen account? Maak dan een account aan