Plantaardig voedsel: wat wil de consument?

UTRECHT - In een Europees onderzoek van ProVeg International in samenwerking met Innova Market Insights, de Universiteit van Kopenhagen en de Universiteit Gent werden meer dan 7.500 consumenten in 10 landen ondervraagd. Zo'n 46% van de respondenten zeggen dat ze hun vleesconsumptie in het afgelopen jaar hebben verminderd. Van de Nederlandse deelnemers aan het onderzoek noemt 42% zichzelf 'flexitariër'. Bij deelnemers uit de andere 9 landen ligt dat op 30%.

Van de respondenten geeft iets minder dan 40% aan van plan te zijn minder vlees te consumeren in de komende 6 maanden en ongeveer 30% verwacht de consumptie van zuivel te verminderen. Daarnaast geeft bijna 30% aan van te plan zijn aanzienlijk meer plantaardige zuivel- en vleesvervangers te gaan gebruiken.

Van de ondervraagde Nederlanders volgt 5% een vegetarisch en 2% een veganistisch dieet. Alleen bij de respondenten uit Duitsland en het Verenigd Koninkrijk liggen die percentages hoger. Van de Nederlandse deelnemers betitelt 48% zich als een 'vleeseter'. Bij alle mensen die aan het onderzoek deelnamen lag dat aandeel op 61%.

“Het onderzoek wijst op een enorm potentieel voor plantaardig voedsel in Europa en geeft groen licht aan alle relevante spelers in het veld om meer en betere producten te ontwikkelen. De vraag van consumenten naar alternatieve eiwitten groeit opmerkelijk snel en het einde is nog niet in zicht,” aldus Jasmijn de Boo, Vice President, ProVeg International.

Download het onderzoek hier

 

Bron: ProVeg International

 





Laatste nieuws