PLUS en Coop zetten samen 4,7 miljard euro om in 2021

12-01 12:49 | bron: FoodPro Network

UTRECHT - Plus publiceert voor het eerst de gezamenlijke consumentenomzet van het nieuwe bedrijf ontstaan door de fusie van Plus en Coop. Deze omzet bedraagt € 4,7 miljard over het jaar 2021 (52 weken), vergeleken met € 4,7 miljard over 2020 (53 weken). Dit maakt PLUS in één klap de derde servicesupermarkt van Nederland.

De omzet groeide gemiddeld met 0,7% en het marktaandeel kwam uit op 10,5%. De e-commerce omzet groeide in 2021 met 20% naar € 244 miljoen. Het omzetaandeel e-commerce steeg van 4,4% naar 5,2%.

Fred Bosch, Financieel directeur van PLUS: “Als coöperatieve supermarktketen staan wij midden in de maatschappij. De omzetcijfers reflecteren het vertrouwen dat klanten in ons hebben tijdens een jaar waarin er extra behoefte is aan een fijn en veilig winkelklimaat. Een mijlpaal in het afgelopen jaar is de fusie tussen PLUS en Coop. Door onze krachten te bundelen hebben we zowel via onze fysieke winkels als online een sterke uitgangspositie voor 2022 en kunnen we klanten met meer schaal en slagkracht nog beter bedienen.”

De fusie tussen PLUS en Coop was het meest in het oog springende succes van 2021. Maar er waren meer belangrijke mijlpalen. Zo werd PLUS voor de zevende keer op rij uitgeroepen tot Meest Verantwoorde Supermarkt, opende Coop een nieuw en duurzaam e-commerce center in Almere en werd PLUS in het zomerrapport van GfK uitgeroepen tot Beste Supermarkt van Nederland. Beide formules investeerden in de doorontwikkeling van hun merk en formule en de versterking van de ruim 580 winkels.

Stevige online positionering

De positieve omzetontwikkelingen beperken zich niet tot de fysieke winkels. Ook de online positie is stevig gegroeid. Mede door de coronapandemie zijn er steeds meer klanten die kiezen voor het thuisbezorgen van de boodschappen. Zowel de PLUS als Coop ondernemers hebben zich maximaal ingespannen om aan deze vraag te kunnen voldoen.

Krachtig in duurzaamheid

In 2021 zijn er diverse successen geboekt op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Zo is een groot deel van het zuivelassortiment van het PLUS huismerk volledig omgezet naar biologisch, zonder daarvoor een meerprijs te berekenen richting de klant. De introductie van het versmerk Boerentrots laat de waardering voor de Nederlandse boeren en telers zien. Net als de campagne Het Voordeel van Dichtbij van Coop, waarin nauw samengewerkt wordt met Nederlandse boeren en boerinnen. Ook is er fors ingezet op plasticreductie en het tegengaan van voedselverspilling. De samenwerking tussen PLUS en Coop en Too Good to Go leidde in 2021 tot het redden van circa 750.000 maaltijden. En op het vlak van dierenwelzijn committeerden we ons aan de belofte dat per medio 2023 alle kip en ook andere vers vleesproducten minimaal één Beter Leven-ster hebben.

Ambities voor 2022

Nu de fusie tussen PLUS en Coop formeel is, wordt een start gemaakt met de integratieplannen. In de komende drie jaar, worden de Coop winkels omgebouwd tot PLUS winkels. Een geweldige operatie waar nu de voorbereidingen voor getroffen worden.

In Oss is in 2021 het pand voor het volledig gemechaniseerde distributiecentrum opgeleverd. Dit distributiecentrum heeft mede dankzij 11.000 zonnepanelen met vijf sterren de hoogste BREEAM duurzaamheidscertificering. In 2022 wordt verder gewerkt aan het aanleggen van de mechanisatie, om het nieuwe distributiecentrum vervolgens eind 2022/begin 2023 in gebruik te nemen. 

Na de Algemene ledenvergadering op 29 maart 2022 maakt PLUS de volledige jaarcijfers bekend.

 

Bron: Plus





Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan


Laatste nieuws
21 jan Van Geloven voert snackproductie in Tilburg op
21 jan Nestlé in de tegenaanval in prijzenconflict met Albert Heijn
21 jan Landbouwexport boven de 100 miljard, mede door hogere prijzen
21 jan Ook KTBA partner van FoodPro Network in 2022
21 jan Het verbeteren van voorraadbeheer in de bakkerijsector
21 jan Dé oplossing voor bulk in de supermarkt (video)
20 jan Albert Heijn waarschuwt voor tekorten door prijzenconflict met Nestlé
20 jan Unilever blijft bij bod van 50 miljard pond voor consumententak GSK
20 jan Investering van 25 miljoen voor Franse vleesvervangersproducent La Vie
20 jan Webinar: De nieuwste generatie software voor de digitalisering van jouw foodbedrijf
20 jan Is het voor u belangrijk om onder hoge snelheid verpakte goederen te wegen en etiketteren? (video)
19 jan Metro zoekt koper voor Belgische winkels
19 jan Grotere supermarkten pakken nog meer marktaandeel
19 jan Fevia: 'Omikron heeft behoorlijke impact op Belgische voedingsindustrie'
19 jan Noord-Hollandse kaas onder On the way to PlanetProof
19 jan Wat is een remote audit? En hoe werkt dit?
19 jan 8 redenen om voor Ucrete industrievloeren te kiezen (video)
19 jan Meer dan ooit is het van belang de juiste man of vrouw aan het roer te hebben
18 jan Aldi opent eerste kassaloze winkel
18 jan IJsselmeervisafslag in Urk boekt nieuw omzetrecord
18 jan Thuisbezorgd komt met afbreekbare verpakking met zeewier
18 jan Houben Worstenbrood en Bavaria komen met Bavaria worstenbrood
18 jan Salarissen stegen over het afgelopen jaar gemiddeld met 2,1 procent
18 jan Verbeet nieuwe voorzitter van raad van commissarissen Unilever Nederland
18 jan Arla Foods ontwikkelt nieuwe methode van koelen
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Spotlight
Advertentie
uw banner hier?