Grotere supermarkten pakken nog meer marktaandeel

DIEMEN - In 2021, een jaar waarin de horeca regelmatig gesloten was, zijn met name de grootste supermarkten nog groter geworden. Met name Albert Heijn werd groter, maar ook Jumbo groeide. Dat blijkt vandaag uit gegevens van marktonderzoeker NielsenIQ.

Bij Lidl gaven we een even groot deel van ons totale boodschappenbudget uit als het jaar ervoor, bij ALDI juist minder.

Zowel Albert Heijn, dat het marktaandeel het meest zag groeien, als Jumbo kreeg er meer winkels bij. DekaMarkt, samen met Dirk onderdeel van Detailresult Groep is, kreeg er ook flink wat winkels bij, maar dat zorgde niet voor meer marktaandeel.

ALDI verloor het meeste marktaandeel en ook de meeste winkels. Dit jaar zullen veel Coop-supermarkten worden omgebouwd tot PLUS-winkels, waarna in 2024 die naam ook zal verdwijnen. Coop en Plus kondigden vorig jaar aan samen verder te gaan.

Albert Heijn had volgens NielsenIQ in 2021 een marktaandeel van 36%, Jumbo is de nummer twee met 21,8%. Lidl is de nummer drie met 10,7%, gevolgd door PLUS (6,5%) en ALDI (5,2%).

NielsenIQ kijkt naar het marktaandeel van de supermarkten inclusief de online boodschappen.





Laatste nieuws