Grotere supermarkten pakken nog meer marktaandeel
bron: FoodPro Network
DIEMEN - In 2021, een jaar waarin de horeca regelmatig gesloten was, zijn met name de grootste supermarkten nog groter geworden. Met name Albert Heijn werd groter, maar ook Jumbo groeide. Dat blijkt vandaag uit gegevens van marktonderzoeker NielsenIQ.
Bij Lidl gaven we een even groot deel van ons totale boodschappenbudget uit als het jaar ervoor, bij ALDI juist minder.
Zowel Albert Heijn, dat het marktaandeel het meest zag groeien, als Jumbo kreeg er meer winkels bij. DekaMarkt, samen met Dirk onderdeel van Detailresult Groep is, kreeg er ook flink wat winkels bij, maar dat zorgde niet voor meer marktaandeel.
ALDI verloor het meeste marktaandeel en ook de meeste winkels. Dit jaar zullen veel Coop-supermarkten worden omgebouwd tot PLUS-winkels, waarna in 2024 die naam ook zal verdwijnen. Coop en Plus kondigden vorig jaar aan samen verder te gaan.
Albert Heijn had volgens NielsenIQ in 2021 een marktaandeel van 36%, Jumbo is de nummer twee met 21,8%. Lidl is de nummer drie met 10,7%, gevolgd door PLUS (6,5%) en ALDI (5,2%).
NielsenIQ kijkt naar het marktaandeel van de supermarkten inclusief de online boodschappen.
Laatste nieuws
-
26 apr Kabinet legt keuzes voor aan Kamer voor suikertaks op frisdranken
-
26 apr Lagere omzet en marge voor Corbion
-
26 apr Unilever-topman wil realistische duurzaamheidsdoelen
-
26 apr Wijnconsumptie op laagste niveau sinds 1996
-
26 apr Arla Foods Ingredients neemt activiteiten in wei over van Volac
-
26 apr Ahold Delhaize opent tech-studio in Roemeniƫ
-
26 apr Jumbo neemt distributiecentrum voor versproducten in Nieuwegein in gebruik
-
26 apr 5 Trends voor digitalisering in food
-
26 apr Podcast Webinar | Wat is digitale transformatie en hoe zet je de volgende succesvolle stap?
-
25 apr Duitse vleesconsumptie nam in 2023 met 0,8% af
Praat mee
Heeft u al een account? Dan kunt u
Inloggen
Heeft u nog geen account? Maak dan een account aan