Hoe maak ik een monitoringsplan voor private label-producten?

DEVENTER - Retailers, (groot)handelaren en distributeurs vragen ons vaak ‘Hoe maak ik een monitoringsplan voor mijn private label-producten?’. Eurofins Quality Consultant Marcia de Korte legt het uit aan de hand van een methodiek. Want waar moet u aan voldoen en hoe maakt u een juiste mix van producten en analyses? U kunt immers niet elk product op elke parameter testen. Hoe pikt u datgene eruit dat belangrijk is, met een passende frequentie?

Voor wie?

“Deze methodiek is geschikt voor bedrijven die producten inkopen en ze zonder enige vorm van bewerking of behandeling op de markt brengen. Denk hierbij met name aan retailers, maar ook (groot)handelaren en distributeurs. Het gaat om eindproducten die onder een eigen merk (private label) aan de consument worden verkocht. De methodiek is in mindere mate geschikt voor productiebedrijven: voor hen is andere wet- en regelgeving van toepassing. Ik vind het vooraf belangrijk om de scope van deze methodiek te schetsen”, vertelt De Korte vrolijk.

Verantwoordelijk en aansprakelijk

De Korte: “Algemene Levensmiddelenverordening EG 178/2002 en Verordening EG 852/2004 bepalen dat u als levensmiddelenbedrijf in elk onderdeel van de keten waarin u actief bent, moet voldoen aan de geldende wetgeving en daarop moet controleren. Ook is bepaald dat de afzender op de verpakking van een levensmiddel, merkeigenaar is. Deze merkeigenaar is daarmee automatisch verantwoordelijk én aansprakelijk voor de kwaliteit en voedselveiligheid van het product. Dat betekent dat u dit moet borgen.” Maar hoe pakt u dit aan?”

Een praktische benadering

“Informatieblad 65 van de NVWA is in Nederland dé leidraad voor het borgen van de voedselveiligheid van consumenteneindproducten. Om een goed monitoringsprogramma op te stellen, is het noodzakelijk te starten met een risico-analyse. Hierin bepaalt u de meest relevante gevaren en risico’s van uw eindproducten. Dit moet u vastleggen, zodat duidelijk is aan welke eisen de producten moeten voldoen. Vrijwel altijd plaatsen producteigenaren deze informatie In een productspecificatie, waarin onder andere de ingrediënten, landen van oorsprong en allergenen worden vastgelegd, maar ook de microbiologische en chemische gevaren. Als inkopende partij bent u verantwoordelijk om te controleren dat de private label-producten voldoen aan de gemaakte afspraken in de specificaties, bijvoorbeeld door middel van analyses in het lab of organoleptisch onderzoek.”

Stap 1. Creëer overzicht

“Maak een overzicht van alle producten die u voert onder eigen merk (private label). Vermeld de leverancier erbij. Dat kan bijvoorbeeld in Excel.”

Stap 2. Het indelen van ieder product in een productgroep

“Bepaal welke productgroepen u onderscheidt en ken aan ieder product een productgroep toe.”

Stap 3. Maak een risicobeoordeling per productgroep

“Maak vervolgens per productgroep een risico-beoordeling, waarbij u de meest relevante microbiologische en chemische gevaren bepaalt. Hanteer hierbij een praktische benadering, waarbij u algemene inzichten op het gebied van voedselveiligheid en aanwezige kennis in de sector meeneemt. Maar onderzoek ook incidenten en recalls uit het verleden. Raadpleeg hiervoor bijvoorbeeld de RASFF-database.”

Lees het hele stappenplan hier: https://www.eurofinsfoodtesting.nl/nieuws/528/hoe-maak-ik-een-monitoringsplan-voor-private-label-producten.

 

Bron: Eurofins - partner FoodPro Network





Laatste nieuws