Hoe maak ik een monitoringsplan voor private label-producten?

30-06 06:05 | bron: FoodPro Network

DEVENTER - Retailers, (groot)handelaren en distributeurs vragen ons vaak ‘Hoe maak ik een monitoringsplan voor mijn private label-producten?’. Eurofins Quality Consultant Marcia de Korte legt het uit aan de hand van een methodiek. Want waar moet u aan voldoen en hoe maakt u een juiste mix van producten en analyses? U kunt immers niet elk product op elke parameter testen. Hoe pikt u datgene eruit dat belangrijk is, met een passende frequentie?

Voor wie?

“Deze methodiek is geschikt voor bedrijven die producten inkopen en ze zonder enige vorm van bewerking of behandeling op de markt brengen. Denk hierbij met name aan retailers, maar ook (groot)handelaren en distributeurs. Het gaat om eindproducten die onder een eigen merk (private label) aan de consument worden verkocht. De methodiek is in mindere mate geschikt voor productiebedrijven: voor hen is andere wet- en regelgeving van toepassing. Ik vind het vooraf belangrijk om de scope van deze methodiek te schetsen”, vertelt De Korte vrolijk.

Verantwoordelijk en aansprakelijk

De Korte: “Algemene Levensmiddelenverordening EG 178/2002 en Verordening EG 852/2004 bepalen dat u als levensmiddelenbedrijf in elk onderdeel van de keten waarin u actief bent, moet voldoen aan de geldende wetgeving en daarop moet controleren. Ook is bepaald dat de afzender op de verpakking van een levensmiddel, merkeigenaar is. Deze merkeigenaar is daarmee automatisch verantwoordelijk én aansprakelijk voor de kwaliteit en voedselveiligheid van het product. Dat betekent dat u dit moet borgen.” Maar hoe pakt u dit aan?”

Een praktische benadering

“Informatieblad 65 van de NVWA is in Nederland dé leidraad voor het borgen van de voedselveiligheid van consumenteneindproducten. Om een goed monitoringsprogramma op te stellen, is het noodzakelijk te starten met een risico-analyse. Hierin bepaalt u de meest relevante gevaren en risico’s van uw eindproducten. Dit moet u vastleggen, zodat duidelijk is aan welke eisen de producten moeten voldoen. Vrijwel altijd plaatsen producteigenaren deze informatie In een productspecificatie, waarin onder andere de ingrediënten, landen van oorsprong en allergenen worden vastgelegd, maar ook de microbiologische en chemische gevaren. Als inkopende partij bent u verantwoordelijk om te controleren dat de private label-producten voldoen aan de gemaakte afspraken in de specificaties, bijvoorbeeld door middel van analyses in het lab of organoleptisch onderzoek.”

Stap 1. Creëer overzicht

“Maak een overzicht van alle producten die u voert onder eigen merk (private label). Vermeld de leverancier erbij. Dat kan bijvoorbeeld in Excel.”

Stap 2. Het indelen van ieder product in een productgroep

“Bepaal welke productgroepen u onderscheidt en ken aan ieder product een productgroep toe.”

Stap 3. Maak een risicobeoordeling per productgroep

“Maak vervolgens per productgroep een risico-beoordeling, waarbij u de meest relevante microbiologische en chemische gevaren bepaalt. Hanteer hierbij een praktische benadering, waarbij u algemene inzichten op het gebied van voedselveiligheid en aanwezige kennis in de sector meeneemt. Maar onderzoek ook incidenten en recalls uit het verleden. Raadpleeg hiervoor bijvoorbeeld de RASFF-database.”

Lees het hele stappenplan hier: https://www.eurofinsfoodtesting.nl/nieuws/528/hoe-maak-ik-een-monitoringsplan-voor-private-label-producten.

 

Bron: Eurofins - partner FoodPro Network





Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan


Laatste nieuws
08 aug Redactie FoodPro Network gesloten van 8 t/m 19 augustus
05 aug Voedselprijzen dalen hard na graandeal
05 aug Tony's Chocolonely kan dit jaar geen chocoladeletters maken door salmonella bij Barry Callebaut
05 aug Meer omzet en lagere winst voor Kellogg
05 aug Lotus Bakeries wil nieuwe speculoosfabriek bouwen in Thailand
05 aug Zeeuwse aardappelen en uien hebben last van extreme droogte
05 aug Duitse start-up wil cacaoloze chocolade produceren
05 aug BRCGS Food Safety Issue 9: focus op cultuur en voortdurende verbetering
04 aug Unilever bevriest uitbetalingen aan Ben & Jerry's
04 aug Pluimveevlees heeft in 2031 aandeel van 47% in wereldwijde vleesmarkt
04 aug Inflatie op hoogste niveau sinds 1975
04 aug Cosun Beet Company wil in 2023 zelf biologische suiker produceren
04 aug Whitepaper - Hoe reduceer ik het gebruik van plastic in mijn verpakkingen?
04 aug De juiste choreografie. Hoe vertaal jij doelstellingen naar een ERP-strategie?
03 aug Meer omzet voor Oatly
03 aug Just Eat Takeaway schrijft miljarden af op Grubhub
03 aug Prijsverhoging Douwe Egberts minder dan 1 cent per kopje
03 aug Van wangedrag beschuldigde manager van moederbedrijf Thuisbezorgd kan blijven
03 aug Traceerbaarheid als sleutel tot succes in de foodbranche met KING ERP Online
03 aug Whitepaper Dioxines
02 aug Thuisbezorgd experimenteert met flitsbezorgen uit eigen supermarkt
02 aug Conflict tussen Ben & Jerry's en Unilever is nog niet opgelost
02 aug Chinese KFC verkoopt alles behalve de veren van kippen door hoge inflatie
02 aug KTBA blijft investeren in groei
02 aug Hogere omzet en lagere winst voor Lamb Weston
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Spotlight
Spotlight
Advertentie
uw banner hier?