Statiegeld op alle plastic flessen vers sap van Albert Heijn
bron: FoodPro Network
ZAANDAM - Volgende week staan de eerste plastic flessen vers sap met statiegeld in het schap bij Albert Heijn. Het gaat om alle eigen merk verse sappen en smoothies. Ook zet Albert Heijn weer een mooie stap in de vermindering van verpakkingen: verschillende varianten groentemix gaan van een bak naar een zak. Dat scheelt 266.000 kilo plastic per jaar. Dat meldt Albert Heijn.
Statiegeld Nederland maakte in februari bekend het statiegeldsysteem te openen voor alle 100% sappen in plastic flessen. Voor deze producten geldt nog geen wettelijke statiegeldverplichting. Albert Heijn omarmt deze ontwikkeling en voert op alle plastic verse sap- en smoothieflessen van het eigen merk vrijwillig statiegeld in. Dit is duidelijker voor klanten en zorgt ervoor dat meer plastic flessen op de juiste manier ingezameld en gerecycled worden. Omdat de flessen sinds kort van 100% gerecycled plastic zijn en nu ook worden opgenomen in het statiegeldsysteem, kunnen ze steeds opnieuw gebruikt worden voor nieuwe gerecyclede flessen en is er geen nieuw plastic meer nodig.
Groentemix van bak naar zak
Albert Heijn wil alle eigen merk-producten zo duurzaam mogelijk verpakken. Een van de doelstellingen is in 2025 20 miljoen kilo minder verpakkingsmateriaal te gebruiken. De afgelopen vier jaar werd al ruim 9 miljoen kilo verpakkingsmateriaal bespaard door helemaal geen, minder of ander verpakkingsmateriaal te gebruiken. Vanaf deze week zitten taugé, macaroni-, bami- en nasi-bamigroente in een zak in plaats van een bak. Dat scheelt op jaarbasis 266.000 kilo plastic. De nieuwe verpakking levert niet alleen een flinke plasticbesparing op, ook de afvalbak bij klanten thuis raakt minder snel vol.
Henk van Harn, directeur merchandising & sourcing bij Albert Heijn: “Met deze ontwikkelingen geeft Albert Heijn verder invulling aan de missie ‘Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen’. Dat gaat naast een gezonde levensstijl ook over een duurzame samenleving. Daarom vinden we het belangrijk onze eigen merk-producten zo duurzaam mogelijk te verpakken en zijn verpakkingsreductie en recyclebaarheid belangrijke thema’s binnen onze organisatie.”
Missieverslag
Albert Heijn werd dit jaar voor de zesde keer op rij verkozen tot de meest duurzame supermarktketen van Nederland. Dat is de uitkomst van de Sustainable Brand Index™ 2022. Om klanten inzicht te geven in de stappen die gezet worden op het gebied van duurzaamheid, waaronder verpakkingsreductie, werd eind april het missieverslag over 2021 gepubliceerd. Hierin rapporteert Albert Heijn over de voortgang op weg naar een gezonde, sociale en duurzame samenleving.
Bron: Albert Heijn
Laatste nieuws
-
26 apr Unilever-topman wil realistische duurzaamheidsdoelen
-
26 apr Wijnconsumptie op laagste niveau sinds 1996
-
26 apr Arla Foods Ingredients neemt activiteiten in wei over van Volac
-
26 apr Ahold Delhaize opent tech-studio in Roemeniƫ
-
26 apr Jumbo neemt distributiecentrum voor versproducten in Nieuwegein in gebruik
-
26 apr 5 Trends voor digitalisering in food
-
26 apr Podcast Webinar | Wat is digitale transformatie en hoe zet je de volgende succesvolle stap?
-
25 apr Duitse vleesconsumptie nam in 2023 met 0,8% af
-
25 apr Unilever verkoopt meer producten
-
25 apr HelloFresh groeit met bezorging kant- en klaarmaaltijden
Praat mee
Heeft u al een account? Dan kunt u
Inloggen
Heeft u nog geen account? Maak dan een account aan