Statiegeld op alle plastic flessen vers sap van Albert Heijn

13-05 08:21 | bron: FoodPro Network

ZAANDAM - Volgende week staan de eerste plastic flessen vers sap met statiegeld in het schap bij Albert Heijn. Het gaat om alle eigen merk verse sappen en smoothies. Ook zet Albert Heijn weer een mooie stap in de vermindering van verpakkingen: verschillende varianten groentemix gaan van een bak naar een zak. Dat scheelt 266.000 kilo plastic per jaar. Dat meldt Albert Heijn.

Statiegeld Nederland maakte in februari bekend het statiegeldsysteem te openen voor alle 100% sappen in plastic flessen. Voor deze producten geldt nog geen wettelijke statiegeldverplichting. Albert Heijn omarmt deze ontwikkeling en voert op alle plastic verse sap- en smoothieflessen van het eigen merk vrijwillig statiegeld in. Dit is duidelijker voor klanten en zorgt ervoor dat meer plastic flessen op de juiste manier ingezameld en gerecycled worden. Omdat de flessen sinds kort van 100% gerecycled plastic zijn en nu ook worden opgenomen in het statiegeldsysteem, kunnen ze steeds opnieuw gebruikt worden voor nieuwe gerecyclede flessen en is er geen nieuw plastic meer nodig.

Groentemix van bak naar zak
Albert Heijn wil alle eigen merk-­producten zo duurzaam mogelijk verpakken. Een van de doelstellingen is in 2025 20 miljoen kilo minder verpakkingsmateriaal te gebruiken. De afgelopen vier jaar werd al ruim 9 miljoen kilo verpakkingsmateriaal bespaard door helemaal geen, minder of ander verpakkingsmateriaal te gebruiken. Vanaf deze week zitten taugé, macaroni-, bami- en nasi-bamigroente in een zak in plaats van een bak. Dat scheelt op jaarbasis 266.000 kilo plastic. De nieuwe verpakking levert niet alleen een flinke plasticbesparing op, ook de afvalbak bij klanten thuis raakt minder snel vol. 

Henk van Harn, directeur merchandising & sourcing bij Albert Heijn: “Met deze ontwikkelingen geeft Albert Heijn verder invulling aan de missie ‘Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen’. Dat gaat naast een gezonde levensstijl ook over een duurzame samenleving. Daarom vinden we het belangrijk onze eigen merk-producten zo duurzaam mogelijk te verpakken en zijn verpakkingsreductie en recyclebaarheid belangrijke thema’s binnen onze organisatie.” 

Missieverslag
Albert Heijn werd dit jaar voor de zesde keer op rij verkozen tot de meest duurzame supermarktketen van Nederland. Dat is de uitkomst van de Sustainable Brand Index™ 2022. Om klanten inzicht te geven in de stappen die gezet worden op het gebied van duurzaamheid, waaronder verpakkingsreductie, werd eind april het missieverslag over 2021 gepubliceerd. Hierin rapporteert Albert Heijn over de voortgang op weg naar een gezonde, sociale en duurzame samenleving. 

 

Bron: Albert Heijn

 





Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan


Laatste nieuws
20 mei eFarmz lanceert ultrasnelle bezorgdienst
20 mei Beneo neemt Meatless in Goes over
20 mei Pieter Vissers nieuwe Horeca Directeur Heineken Nederland
20 mei NoPalm Ingredients onderscheiden met Rabo Duurzame Innovatieprijs 2022
20 mei Indonesië heeft exportstop palmolie weer op
20 mei Onderzoek: 3 op 10 consumenten bereid supermarkt over te slaan
20 mei Vacature: Salesmanager bij KTBA (24 – 28 uur)
19 mei Lidl door omzetgrens van 100 miljard euro
19 mei Convenant Voedingsmiddelen start Local Expert Network
19 mei Nog eens voor 15 miljoen dollar kapitaal voor Imagindairy
19 mei Groen licht voor The Chocolate Factory in Veghel
19 mei Kraft Heinz komt met ketchup in kartonnen fles
19 mei Van Gelder groente en fruit wint Rotterdamse Ondernemersprijs 2022
19 mei Olijfolie: vergine of extra vergine?
19 mei Auditor geeft antwoord op 3 vragen over voedselveiligheid
18 mei Dirk stopt met tv-reclame om prijzen te drukken
18 mei Uber Eats test bezorgrobots in Los Angeles
18 mei Walmart: “lage prijzen zijn zeker nu belangrijk”
18 mei ME-AT lanceert plantaardige vleesvervangers uit eigen land
18 mei Roeland Buijsse benoemd tot voorzitter College van Bestuur SVO vakopleiding food
18 mei Mola kiest voor gestructureerde groei en 5S
18 mei Temperatuurbewaking 8 koelcellen, 2 variabelen, 1 oplossing: TempWeb
17 mei ADM gaat samenwerking aan met Eat Just voor productie kweekvlees
17 mei Flinke omzetstijging voor mosselveiling in Yerseke
17 mei Flink neemt Franse concurrent Cajoo over
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Spotlight
Spotlight
Advertentie
uw banner hier?