AB InBev: consumenten drinken meer bier ondanks hogere prijzen

LEUVEN - Na twee jaar corona hebben mensen wel wat meer over voor een biertje. Consumenten kiezen zelf ook steeds meer voor de duurdere merken.

De omzet van AB InBev steeg vorig kwartaal flink, niet zozeer omdat mensen meer dronken, het volume steeg met slechts met 3,4%, maar vooral omdat consumenten bereid zijn meer te betalen voor hun bier. De omzet van AB InBev steeg met 11,3%, meer dan de 10,4% die analisten verwachtten, aldus Bloomberg.

CEO Michel Doukeris heeft het over een “gezond evenwicht tussen volume en prijs”, nu consumenten steeds vaker voor de premiummerken kiezen en de prijsstijgingen van de afgelopen maanden de vraag niet doen afnemen. Alleen in China is de bierverkoop door de aanhoudende coronabeperkingen gedaald. In Latijns-Amerika, met name in Brazilië, Colombia en Mexico, verkocht AB InBev zelfs flink meer bier.

Ook de operationele winst (ebitda) is gestegen, ondanks de sterk stijgende kosten voor graan, energie en verpakkingsmateriaal. De operationele winst steeg met 7,2% naar 5,1 miljard dollar (5 miljard euro). Voor de rest van het jaar houdt ’s werelds grootste bierbrouwer vast aan zijn verwachting 4 à 8% meer winst te noteren.





Laatste nieuws