Stijging supermarktomzet voeding met duurzaamheidskeurmerk

19-09 10:41 | bron: FoodPro Network

DEN HAAG - De supermarktomzet aan duurzame voeding wordt steeds groter. In 2021 had 22 procent van de omzet aan voeding een duurzaamheidskeurmerk, tegen 19 procent in 2020. In 2013 was 8 procent van de verkochte voeding duurzaam en sinds 2015 neemt dit aandeel steeds verder toe. Vooral producten als varkensvlees, verse vis en diepvriesvis, thee en eieren hebben vaak een duurzaamheidskeurmerk. Dit blijkt uit de Monitor Duurzaam Voedsel 2021 van Wageningen University & Research (WR) en het CBS, uitgevoerd in opdracht van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV). Dat meldt het CBS.

Supermarkten, foodservice (onder meer horeca en catering) en biologische speciaalzaken zijn de belangrijkste afzetkanalen voor duurzame voeding in Nederland. De uitgaven aan duurzame voeding in supermarkten zijn bepaald met transactiedata van producten met een duurzaamheidskeurmerk.

Consumenten kochten in 2021 voor bijna 8 miljard euro aan duurzame voeding in supermarkten, 14 procent meer dan in 2020. Voor voeding zonder duurzaamheidskeurmerk nam de omzet met 4 procent af, naar bijna 29 miljard euro. Door de coronamaatregelen in 2020 verschoven uitgaven aan voeding van foodservice naar supermarkten. In 2021 werden de coronamaatregelen minder streng. Nog steeds werd er meer uitgegeven aan voeding in supermarkten dan voor corona, maar minder dan in 2020.

Ruim 80 procent van het in 2021 door consumenten in supermarkten gekochte varkensvlees, verse en diepvriesvis en schaal- en schelpdieren, eieren en thee was duurzaam. Voor vlees zijn de verschillen groot: aan rundvlees (18 procent) en pluimvee (23 procent) werd naar verhouding veel minder uitgegeven aan producten met een keurmerk dan aan varkensvlees (86 procent). Voedingsmiddelen met het laagste aandeel aan duurzaam zijn onder andere bier en wijn, mineraalwater, frisdrank en sappen, en kaas (2 tot 6 procent). Voor deze producten is het aanbod aan producten met een duurzaamheidskeurmerk nog relatief beperkt.

Bekijk meer informatie op de website van het CBS

 

Bron: CBS





Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan


Laatste nieuws
27 sep Albert Heijn Foundation bestaat 15 jaar
27 sep David Cutter nieuwe Chief Supply Chain Officer FrieslandCampina
27 sep Voedingscentrum: deze kant-en-klare vleesvervangers bevatten het minste zout
27 sep Violetta van Proast verkozen tot Beste Noviteit 2022
27 sep Flink meer zelfstandig werkende diëtisten
27 sep Vijf redenen voor de kwaliteitsmanager om te digitaliseren
27 sep Training: Masterclass BRC Global Standard Food Saferty Issue 9
26 sep Rabobank: Consumentenprijs zuivelproducten fors gestegen
26 sep Consumentenbond wil meer informatie van supermarkten over vers afgebakken broodjes
26 sep Brand stopt met grootschalige bierproductie in Wijlre
26 sep Unilever-topman Alan Jope gaat eind volgend jaar met pensioen
26 sep FruitMasters stopt per 1 januari 2023 met de klokverkoop
26 sep Kinderen krijgen bibliotheekpas bij Happy Meal
26 sep Kennis event Hygiëne levensmiddelenproductie: Design, Reiniging & Allergenenmanagement'
26 sep Stappenplan Ketenborging
26 sep Frits van Eerd treedt tijdelijk terug als algemeen directeur van Jumbo
23 sep Gemiddelde omzetgroei mkb in maand tijd gehalveerd 
23 sep Tönnies gaat flink reorganiseren
23 sep 7 tips voor betere Food & Beverage inkoopprocedures
23 sep Kabinet wil afschaffen btw op groenten en fruit niet vervroegen
23 sep Tweede Kamer wil gratis lunch op scholen in kwetsbare wijken
23 sep Nestlé experimenteert met fermentatie na de oogst van koffie
23 sep Dé oplossing voor bulk in de supermarkt (video)
22 sep Autogrill en Too Good To Go werken samen tegen voedselverspilling op Brusselse luchthaven
22 sep Pieter Pot lanceert eigen bestelapp
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Spotlight
Spotlight
Advertentie
uw banner hier?