Berekening van Nutri-Score op de verpakking
bron: FoodPro Network
KAATSHEUVEL - Eindelijk heeft de Nederlandse overheid een definitief besluit genomen over de invoering van Nutri-Score. Per 1 januari 2024 mag dit voedselkeuzelogo officieel op verpakking staan. Wat betekent dit voor u als producent?
De Nutri-Score, het-Front-of-Pack-logo met vijf kleuren en letters, is een hulpmiddel voor consumenten om eenvoudig te kunnen kiezen voor producten met een gezondere samenstelling. Aan de kritiek die Nederlandse voedingsexperts hadden, is met enkele aanpassingen in het algoritme tegemoet gekomen. Deze nieuwe rekenmethode geeft een beter beeld van de samenstelling van een product en sluit iets beter aan bij de Schijf van Vijf.
Wat houdt de invoering van de Nutri-Score voor u in?
De Nutri-Score is geen verplicht logo, maar voor u als producent wél interessant. In de landen die deze voedselkeuzehulp al jaren gebruiken, heeft de invoering geleid tot een gewijzigd aankoopgedrag: consumenten kiezen vaker voor gezondere producten. In Nederland zal de invoering van de Nutri-Score naar verwachting hetzelfde effect hebben.
Met de Nutri-Score kunt u een product gezonder positioneren ten opzichte van vergelijkbare producten. Wellicht zijn kleine receptuuraanpassingen mogelijk om tot een betere Nutri-Score te komen. Het is wel belangrijk om de berekeningen goed uit te voeren, want de NVWA houdt er toezicht op dat de berekeningen kloppen.
Hoe KTBA u kan helpen?
Het uitvoeren van de berekeningen en het bijhouden van ontwikkelingen is ingewikkeld en tijdrovend. Bovendien wordt het rekenalgoritme aangepast indien nieuwe wetenschappelijke inzichten dit vereisen. Als deskundige op het gebied van etiketteringsvraagstukken heeft KTBA kennis van de rekenmethode en volgt de actuele ontwikkelingen op de voet. KTBA geeft daarnaast trainingen over het berekenen van de Nutri-Score, zodat u daarna zelf aan de slag kunt. Voor klanten die deze capaciteit niet hebben, voert KTBA de berekeningen uit.
Heeft u hulp nodig bij het berekenen van de Nutri-Score? Neem contact op met KTBA.
Bron: KTBA
Laatste nieuws
-
26 apr Unilever-topman wil realistische duurzaamheidsdoelen
-
26 apr Wijnconsumptie op laagste niveau sinds 1996
-
26 apr Arla Foods Ingredients neemt activiteiten in wei over van Volac
-
26 apr Ahold Delhaize opent tech-studio in Roemeniƫ
-
26 apr Jumbo neemt distributiecentrum voor versproducten in Nieuwegein in gebruik
-
26 apr 5 Trends voor digitalisering in food
-
26 apr Podcast Webinar | Wat is digitale transformatie en hoe zet je de volgende succesvolle stap?
-
25 apr Duitse vleesconsumptie nam in 2023 met 0,8% af
-
25 apr Unilever verkoopt meer producten
-
25 apr HelloFresh groeit met bezorging kant- en klaarmaaltijden
Praat mee
Heeft u al een account? Dan kunt u
Inloggen
Heeft u nog geen account? Maak dan een account aan