Consumentenbond: ‘Enorm veel gesjoemel met eten’

27-09 10:28 | bron: FoodPro Network

DEN HAAG – De Consumentenbond heeft een grootschalig onderzoek laten uitvoeren naar voedselfraude bij retailers en in de horeca. In ruim 20 procent van de gevallen bleek er met het eten gesjoemeld te zijn. Aldus het het oktobernummer van de Consumentengids.

In totaal liet de Consumentenbond ruim 150 producten testen, onder meer door dna-analyse. De uitkomst is dat in 21 procent van de gevallen iets niet in orde was. De bond noemt ook een aantal voorbeelden. ‘Lamsvlees is bij restaurants en slagers in bijna de helft van de gevallen niet 100 procent lamsvlees, maar bestaat minstens uit 40 procent ander vlees.’ De Consumentenbond haalt ook extra vergine olijfolie aan. ‘De inhoud van de flessen komt regelmatig niet overeen met wat op de verpakking staat. Verder blijken sommige soorten oregano, manukahoning en lekkerbekjes van kabeljauw niet oké. We vonden minderwaardige of goedkopere vervangers in plaats van de beloofde producten’, aldus de Consumentenbond in het artikel.

Bart Combée, directeur Consumentenbond: ‘Het is toch te gek voor woorden dat je lamsvlees bestelt, maar iets krijgt wat geen lamsvlees bevat. Of dat je oregano denkt te kopen en vervolgens vooral olijvenblaadjes over je eten strooit. Of je koopt extra vergine olijfolie of manukahoning, maar wordt afgescheept met producten van veel mindere kwaliteit. Ons onderzoek toont aan dat er nog volop werk aan de winkel is voor de levensmiddelensector en de overheid om voedselfraude te voorkomen en producten waarmee gesjoemeld is uit de schappen te houden.’

In 2013 presenteerde de Consumentenbond zeven maatregelen tegen voedselfraude. Combée: ‘Enkele daarvan zijn opgevolgd, maar er valt nog veel te verbeteren. Wij blijven pleiten voor bijvoorbeeld verplichte checks op authenticiteit en een meldplicht voor supermarkten en fabrikanten als zij afwijkingen constateren.’

Naast het laboratoriumonderzoek vroeg de Consumentenbond ook ruim 1000 consumenten naar hun mening over voedselfraude. Tweederde van de ondervraagden geeft aan zich zorgen te maken over voedselfraude. Consumenten geven verder aan dat betere en frequentere controles in combinatie met strengere regelgeving kunnen helpen bij het aanpakken van voedselfraude.

Diverse retailers en fabrikanten krijgen er flink van langs.

Bekijk het artikel van de Consumentenbond hier.





Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan


Laatste nieuws
27 okt Flinke groei aantal bedrijven voedingsindustrie
27 okt The Organic Jersey Farm lanceert ijsconcept Little Cow & Cookies
27 okt Carrefour start met flitsbezorger Sprint
27 okt Colruyt wil Eco-Score ook op merkproducten
27 okt Heineken verkoopt minder bier
27 okt Afstand van boer tot bord kan korter
27 okt Goede samenwerking Cegeka en Cornelis Vrolijk zorgt voor toekomstbestendig ERP-systeem
27 okt Goodacre 100 procent onderdeel van Normec
26 okt WUR geeft masterprogramma’s boost met data science
26 okt Jumbo en HEMA gaan samen nieuwe voedingsconcepten testen
26 okt FrieslandCampina opent innovatiecentrum in Shanghai
26 okt Albert Heijn lanceert jaarabonnement ‘Mijn Albert Heijn Premium’
26 okt Orde in de chaos van certificaten in de voedingsmiddelen- en drankenindustrie
26 okt Nicolás Castagneto, Senior Partner Latijns-Amerika bij High Touch
25 okt Startup Next Gen Foods wil met Tindle Europese markt veroveren
25 okt Iceland deelt voedsel uit om verspilling tegen te gaan
25 okt Lege Britse supermarktschappen gevuld met afbeeldingen van eten
25 okt Beyond Meat verkoopt minder vleesvervangers door deltavariant
25 okt Minder ziekte-uitbraken via voedsel in 2020
25 okt Plant & Productie Management, een vak apart
25 okt Webinar: Zijn uw circulaire economie businessmodellen afgestemd op succes?
25 okt Home Bake | Die extra stap voor de klant zetten, daar gaat het om
22 okt Mosa Meat en Nutreco werken samen aan lagere kostprijs voor kweekvlees
22 okt Barry Callebaut opent 's werelds grootste chocolademagazijn in Lokeren
22 okt Voedingsindustrie ziet in elektrificatie mogelijkheden voor verduurzaming
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Spotlight
Advertentie
uw banner hier?