Consumentenbond: ‘Enorm veel gesjoemel met eten’

27-09 10:28 | bron: FoodPro Network

DEN HAAG – De Consumentenbond heeft een grootschalig onderzoek laten uitvoeren naar voedselfraude bij retailers en in de horeca. In ruim 20 procent van de gevallen bleek er met het eten gesjoemeld te zijn. Aldus het het oktobernummer van de Consumentengids.

In totaal liet de Consumentenbond ruim 150 producten testen, onder meer door dna-analyse. De uitkomst is dat in 21 procent van de gevallen iets niet in orde was. De bond noemt ook een aantal voorbeelden. ‘Lamsvlees is bij restaurants en slagers in bijna de helft van de gevallen niet 100 procent lamsvlees, maar bestaat minstens uit 40 procent ander vlees.’ De Consumentenbond haalt ook extra vergine olijfolie aan. ‘De inhoud van de flessen komt regelmatig niet overeen met wat op de verpakking staat. Verder blijken sommige soorten oregano, manukahoning en lekkerbekjes van kabeljauw niet oké. We vonden minderwaardige of goedkopere vervangers in plaats van de beloofde producten’, aldus de Consumentenbond in het artikel.

Bart Combée, directeur Consumentenbond: ‘Het is toch te gek voor woorden dat je lamsvlees bestelt, maar iets krijgt wat geen lamsvlees bevat. Of dat je oregano denkt te kopen en vervolgens vooral olijvenblaadjes over je eten strooit. Of je koopt extra vergine olijfolie of manukahoning, maar wordt afgescheept met producten van veel mindere kwaliteit. Ons onderzoek toont aan dat er nog volop werk aan de winkel is voor de levensmiddelensector en de overheid om voedselfraude te voorkomen en producten waarmee gesjoemeld is uit de schappen te houden.’

In 2013 presenteerde de Consumentenbond zeven maatregelen tegen voedselfraude. Combée: ‘Enkele daarvan zijn opgevolgd, maar er valt nog veel te verbeteren. Wij blijven pleiten voor bijvoorbeeld verplichte checks op authenticiteit en een meldplicht voor supermarkten en fabrikanten als zij afwijkingen constateren.’

Naast het laboratoriumonderzoek vroeg de Consumentenbond ook ruim 1000 consumenten naar hun mening over voedselfraude. Tweederde van de ondervraagden geeft aan zich zorgen te maken over voedselfraude. Consumenten geven verder aan dat betere en frequentere controles in combinatie met strengere regelgeving kunnen helpen bij het aanpakken van voedselfraude.

Diverse retailers en fabrikanten krijgen er flink van langs.

Bekijk het artikel van de Consumentenbond hier.





Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan


Laatste nieuws
05 mrt Carrefour levert boodschappen aan huis via Deliveroo
05 mrt Amazon opent eerste kassaloze winkel buiten VS
05 mrt Meer vlees verkocht via supermarkt en slager
05 mrt Avebe ziet kansen voor aardappeleiwit in vleesververvangers
05 mrt Kaasboerderij Kaamps: Zekerheid over temperatuur stelt productieproces veilig
04 mrt Deliveroo naar Londense beurs
04 mrt Albert Heijn opent vandaag eerste onbemande winkel
04 mrt Vertrekvergoeding financieel directeur FrieslandCampina zuur voor boeren
04 mrt 117.000 jongeren raakten baan kwijt tijdens eerste coronagolf
04 mrt De zuivelindustrie in 2021: Focus op groei
04 mrt Stilstand vermijden met linerless labels
04 mrt Perfetti van Melle: het wordt makkelijker om hoge datakwaliteit te leveren
04 mrt Hoe bereik ik de voedingsindustrie in 2021?
03 mrt Food Safety Culture: basis voor bestaansrecht
03 mrt 'Temperatuursensor in koeling supermarkt is vaak verkeerd geplaatst'
03 mrt DSM presenteert jaarrapport
03 mrt Zuivelmatrix is ​​belangrijk voor beschikbaarheid van aminozuren
03 mrt 12 Tips tegen voedselfraude
03 mrt Is het voor u belangrijk om onder hoge snelheid verpakte goederen te wegen en etiketteren? (video)
02 mrt Oprichters Thuisbezorgd en Adyen investeren in online supermarkt Crisp
02 mrt Recordjaar voor HelloFresh
02 mrt Fors lagere winst voor FrieslandCampina
02 mrt Esthetische industrievloer voor de voedingsindustrie (video)
02 mrt Enterprise ontbijtsessie voor foodbedrijven: Inzicht in de supply chain en controle over de fabrieksomgeving
01 mrt Ook Tönnies zet aparte divisie voor vegetarische producten op
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Spotlight
Advertentie
uw banner hier?