Consumentenbond: ‘Enorm veel gesjoemel met eten’

27-09 10:28 | bron: FoodPro Network

DEN HAAG – De Consumentenbond heeft een grootschalig onderzoek laten uitvoeren naar voedselfraude bij retailers en in de horeca. In ruim 20 procent van de gevallen bleek er met het eten gesjoemeld te zijn. Aldus het het oktobernummer van de Consumentengids.

In totaal liet de Consumentenbond ruim 150 producten testen, onder meer door dna-analyse. De uitkomst is dat in 21 procent van de gevallen iets niet in orde was. De bond noemt ook een aantal voorbeelden. ‘Lamsvlees is bij restaurants en slagers in bijna de helft van de gevallen niet 100 procent lamsvlees, maar bestaat minstens uit 40 procent ander vlees.’ De Consumentenbond haalt ook extra vergine olijfolie aan. ‘De inhoud van de flessen komt regelmatig niet overeen met wat op de verpakking staat. Verder blijken sommige soorten oregano, manukahoning en lekkerbekjes van kabeljauw niet oké. We vonden minderwaardige of goedkopere vervangers in plaats van de beloofde producten’, aldus de Consumentenbond in het artikel.

Bart Combée, directeur Consumentenbond: ‘Het is toch te gek voor woorden dat je lamsvlees bestelt, maar iets krijgt wat geen lamsvlees bevat. Of dat je oregano denkt te kopen en vervolgens vooral olijvenblaadjes over je eten strooit. Of je koopt extra vergine olijfolie of manukahoning, maar wordt afgescheept met producten van veel mindere kwaliteit. Ons onderzoek toont aan dat er nog volop werk aan de winkel is voor de levensmiddelensector en de overheid om voedselfraude te voorkomen en producten waarmee gesjoemeld is uit de schappen te houden.’

In 2013 presenteerde de Consumentenbond zeven maatregelen tegen voedselfraude. Combée: ‘Enkele daarvan zijn opgevolgd, maar er valt nog veel te verbeteren. Wij blijven pleiten voor bijvoorbeeld verplichte checks op authenticiteit en een meldplicht voor supermarkten en fabrikanten als zij afwijkingen constateren.’

Naast het laboratoriumonderzoek vroeg de Consumentenbond ook ruim 1000 consumenten naar hun mening over voedselfraude. Tweederde van de ondervraagden geeft aan zich zorgen te maken over voedselfraude. Consumenten geven verder aan dat betere en frequentere controles in combinatie met strengere regelgeving kunnen helpen bij het aanpakken van voedselfraude.

Diverse retailers en fabrikanten krijgen er flink van langs.

Bekijk het artikel van de Consumentenbond hier.





Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan


Laatste nieuws
22 mrt FDA rondt consultatie voor kweekvleesproducent Good Meat af
23 mrt Jumbo-aandelen herverdeeld over familie
23 mrt Traditioneel Engels ontbijt wordt steeds duurder
23 mrt Ondernemers stoppen vanwege regeldruk en schulden steeds vaker uit zichzelf
23 mrt ERP Survival Kit voor de voedingsindustrie
23 mrt Delino een mosterdgele vloer op maat van elke saus (video)
22 mrt Too Good To Go heeft meer dan 6.000 partners in Nederland
22 mrt Greenyard wil ieder jaar meer dan 100 000 m³ water voor verse groenten en fruit besparen
22 mrt Slagerijen druk in de weer vanwege ramadan
22 mrt Timmermans: Brussel dringt niet aan op verplichte uitkoop boeren
22 mrt De voor- en nadelen van kweekvlees
22 mrt Prestatie-indicatoren voor voedselveiligheid
22 mrt Hoe planningssoftware voor voedselproductie zorgt voor consistent succes op 3 fronten
22 mrt Maak impact bij Normec Foodcare
21 mrt Aldi na loonsverhoging best betalende supermarktketen in het Verenigd Koninkrijk
21 mrt Europese Commissie verdenkt energiedrankjesbedrijf van marktmanipulatie
21 mrt What’s Cooking? nog in onzekerheid over overname Imperial en Stegeman
21 mrt Aanvragen tegemoetkoming van energiekosten bedrijven van start
21 mrt Alle data direct beschikbaar voor SanoRice
21 mrt Op zoek naar de nieuwe balans tussen mens en machine
20 mrt Lager voorschot voor energie-intensief mkb door dalende prijzen
20 mrt Nederlandse wijnboeren oogsten record druiven vanwege warme zomer
20 mrt Delhaize: 72 winkels gesloten
20 mrt Jumbo-ceo liet leveranciers 4 miljoen betalen aan zijn raceteam
20 mrt Fonterra boekt flink hogere winst
Spotlight
Spotlight
Spotlight
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Advertentie
uw banner hier?