Trending in 2018: Netwerk van 400 grootste levensmiddelenfabrikanten wil standaard etiket om voedselverspilling terug te dringen

31-12 06:05 | bron: FoodPro Network

NEW YORK - The Consumer Goods Forum (CGF) en Champions 12.3 roepen op tot het gebruik van twee simpele houdbaarheidsaanduidingen om voedselverspilling tegen te gaan. Aldus de CGF en Champions 12.3 tijdens de klimaatweek en de 72e editie van de General Assembly week van de Verenigde Naties (VN) in New York.

The Consumer Goods Forum (CGF) is een netwerk van de 400 grootste levensmiddelenfabrikanten uit 70 landen, waaronder Unilever, Tesco, Kellogg, Walmart, Nestlé en Carrefour.

Duurzame ontwikkelingsdoelstellingen (SDG)

De VN heeft in 2015 zeventien duurzame ontwikkelingsdoelstellingen (SDG) vastgesteld. Doel is het halveren van voedselverspilling- en verliezen in 2030. Het CGF heeft samen met Champions 12.3 een zogeheten Call to Action (CTA) goedgekeurd om in 2020 houdbaarheidsaanduidingen over de hele wereld te standaardiseren. Dit werd bekend gemaakt in New York.

In het CTA worden drie belangrijke stappen beschreven voor retailers en levensmiddelenfabrikanten om de houdbaarheidsaanduidingen te vereenvoudigen en zo voedselverspilling tegen te gaan voor 2020:

  1. Eén aanduiding tegelijkertijd
  2. Keuze uit twee aanduidingen: een houdbaarheidsdatum voor bederfelijke producten (te gebruiken tot) en een kwaliteitsindicator voor niet-bederfelijke producten (ten minste houdbaar tot)
  3. Educatie voor consumenten om houdbaarheidsetiketten beter te begrijpen

In het CTA raden zij bedrijven aan om samen te werken met non-profit organisaties en overheidsinstellingen om consumenten voor te lichten over hoe zij de houdbaarheidsetiketten kunnen interpreteren.De educatie voor klanten kan bestaan uit aanduidingen in de winkel, maar ook uit voorlichting via het internet en informatievoorziening door overheidsinstanties.

Tesco

De Britse supermarktketen Tesco was vier jaar geleden één van de eerste retailers met een eenduidige datumcodering voor verse producten. CEO Dave Lewis, tevens voorzitter van Champions 12.3: “Uit onderzoek van het Waste and Resources Action Programme (WRAP) en ons eigen onderzoek bij Tesco is gebleken dat het structureren van de houdbaarheidsetiketten bijdraagt aan het verminderen van voedselverspilling, zowel voor consumenten als voor onze eigen operaties,” “Daarom is het zo belangrijk dat we deze ontwikkeling in meer landen gaan voortzetten,” aldus Lewis.





Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan


Laatste nieuws
21 jan Gemuteerd voedsel kan via Canada toch naar Nederland
21 jan Geen EU-onderzoek naar fraude Nederlandse pulsvisserij
21 jan Vleeskennis compleet: terug naar de basis
21 jan Foodfotografie op locatie bij de klant
21 jan Leer de geheimen van healthy food design
18 jan Mercadona, ondanks jaren negentig website, online de grootste supermarkt van Spanje
18 jan Mondelez maakt al zijn verpakkingen recyclebaar
18 jan Moederbedrijf Thuisbezorgd ziet omzet in 2018 flink stijgen
18 jan Zoutmonitor: vooral minder zout in industriebrood
18 jan Bied op duizenden machines voor de voedings- en drankenindustrie
18 jan Zero Waste Food Shop weegschalen (video)
17 jan Elke 15 uur een nieuwe vestiging van Starbucks in China
17 jan Lamb Weston / Meijer boekt vooruitgang in duurzaamheidsstrategie
17 jan Twee op de vijf Nederlanders zijn in 2018 minder vlees gaan eten
17 jan McDonald's verliest alleenrecht op merknaam Big Mac
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Spotlight
advertentie
uw banner hier?