Netwerk van 400 grootste levensmiddelenfabrikanten wil standaard etiket om voedselverspilling terug te dringen

18-09 06:05 | bron: FoodPro Network

NEW YORK - The Consumer Goods Forum (CGF) en Champions 12.3 roepen op tot het gebruik van twee simpele houdbaarheidsaanduidingen om voedselverspilling tegen te gaan. Aldus de CGF en Champions 12.3 tijdens de klimaatweek en de 72e editie van de General Assembly week van de Verenigde Naties (VN) in New York.

The Consumer Goods Forum (CGF) is een netwerk van de 400 grootste levensmiddelenfabrikanten uit 70 landen, waaronder Unilever, Tesco, Kellogg, Walmart, Nestlé en Carrefour.

Duurzame ontwikkelingsdoelstellingen (SDG)

De VN heeft in 2015 zeventien duurzame ontwikkelingsdoelstellingen (SDG) vastgesteld. Doel is het halveren van voedselverspilling- en verliezen in 2030. Het CGF heeft samen met Champions 12.3 een zogeheten Call to Action (CTA) goedgekeurd om in 2020 houdbaarheidsaanduidingen over de hele wereld te standaardiseren. Dit werd bekend gemaakt in New York.

In het CTA worden drie belangrijke stappen beschreven voor retailers en levensmiddelenfabrikanten om de houdbaarheidsaanduidingen te vereenvoudigen en zo voedselverspilling tegen te gaan voor 2020:

  1. Eén aanduiding tegelijkertijd
  2. Keuze uit twee aanduidingen: een houdbaarheidsdatum voor bederfelijke producten (te gebruiken tot) en een kwaliteitsindicator voor niet-bederfelijke producten (ten minste houdbaar tot)
  3. Educatie voor consumenten om houdbaarheidsetiketten beter te begrijpen

In het CTA raden zij bedrijven aan om samen te werken met non-profit organisaties en overheidsinstellingen om consumenten voor te lichten over hoe zij de houdbaarheidsetiketten kunnen interpreteren.De educatie voor klanten kan bestaan uit aanduidingen in de winkel, maar ook uit voorlichting via het internet en informatievoorziening door overheidsinstanties.

Tesco

De Britse supermarktketen Tesco was vier jaar geleden één van de eerste retailers met een eenduidige datumcodering voor verse producten. CEO Dave Lewis, tevens voorzitter van Champions 12.3: “Uit onderzoek van het Waste and Resources Action Programme (WRAP) en ons eigen onderzoek bij Tesco is gebleken dat het structureren van de houdbaarheidsetiketten bijdraagt aan het verminderen van voedselverspilling, zowel voor consumenten als voor onze eigen operaties,” “Daarom is het zo belangrijk dat we deze ontwikkeling in meer landen gaan voortzetten,” aldus Lewis.





Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan middels het deelnameformulier


Laatste nieuws
22 okt Thuisbezorgd.nl breidt online aanbod uit met gratis bezorging van Dunkin’ Donuts
22 okt Tien tips voor een succesvolle SIAL
22 okt Amazon heeft grote supermarktambities
22 okt Foodfotografie op locatie bij de klant
22 okt Handige schoonmaakoplossingen voor de voedingsindustrie: bereik optimale hygiëne en voorkom kruisbesmetting
19 okt Voedingsindustrie herstelt zich verder in 2018
19 okt Nestlé zet satellietwaarneming in om ontbossing voor productie palmolie tegen te gaan
19 okt EFSA: toegenomen verkoop van kant-en-klare voeding draagt bij aan de toename van listeriabesmettingen
19 okt Britse voedingsindustrie voelt gevolgen Brexit
19 okt Tesco opent discountsupermarktketen Jack’s die goedkoper moet worden dan Aldi en Lidl
19 okt Handen drogen is minstens zo belangrijk als handen wassen
18 okt Hak zet suikerreductie in appelmoes voort
18 okt Ondernemer Marcel Boekhoorn neemt HEMA over
18 okt Unilever noteert minder omzet in onrustig derde kwartaal
18 okt Tekort aan technici in voedingsindustrie
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Spotlight
advertentie
uw banner hier?