Netwerk van 400 grootste levensmiddelenfabrikanten wil standaard etiket om voedselverspilling terug te dringen

13-07 13:19 | bron: FoodPro Network

NEW YORK - The Consumer Goods Forum (CGF) en Champions 12.3 roepen op tot het gebruik van twee simpele houdbaarheidsaanduidingen om voedselverspilling tegen te gaan. Aldus de CGF en Champions 12.3 tijdens de klimaatweek en de 72e editie van de General Assembly week van de Verenigde Naties (VN) in New York.

The Consumer Goods Forum (CGF) is een netwerk van de 400 grootste levensmiddelenfabrikanten uit 70 landen, waaronder Unilever, Tesco, Kellogg, Walmart, Nestlé en Carrefour.

Duurzame ontwikkelingsdoelstellingen (SDG)

De VN heeft in 2015 zeventien duurzame ontwikkelingsdoelstellingen (SDG) vastgesteld. Doel is het halveren van voedselverspilling- en verliezen in 2030. Het CGF heeft samen met Champions 12.3 een zogeheten Call to Action (CTA) goedgekeurd om in 2020 houdbaarheidsaanduidingen over de hele wereld te standaardiseren. Dit werd bekend gemaakt in New York.

In het CTA worden drie belangrijke stappen beschreven voor retailers en levensmiddelenfabrikanten om de houdbaarheidsaanduidingen te vereenvoudigen en zo voedselverspilling tegen te gaan voor 2020:

  1. Eén aanduiding tegelijkertijd
  2. Keuze uit twee aanduidingen: een houdbaarheidsdatum voor bederfelijke producten (te gebruiken tot) en een kwaliteitsindicator voor niet-bederfelijke producten (ten minste houdbaar tot)
  3. Educatie voor consumenten om houdbaarheidsetiketten beter te begrijpen

In het CTA raden zij bedrijven aan om samen te werken met non-profit organisaties en overheidsinstellingen om consumenten voor te lichten over hoe zij de houdbaarheidsetiketten kunnen interpreteren.De educatie voor klanten kan bestaan uit aanduidingen in de winkel, maar ook uit voorlichting via het internet en informatievoorziening door overheidsinstanties.

Tesco

De Britse supermarktketen Tesco was vier jaar geleden één van de eerste retailers met een eenduidige datumcodering voor verse producten. CEO Dave Lewis, tevens voorzitter van Champions 12.3: “Uit onderzoek van het Waste and Resources Action Programme (WRAP) en ons eigen onderzoek bij Tesco is gebleken dat het structureren van de houdbaarheidsetiketten bijdraagt aan het verminderen van voedselverspilling, zowel voor consumenten als voor onze eigen operaties,” “Daarom is het zo belangrijk dat we deze ontwikkeling in meer landen gaan voortzetten,” aldus Lewis.





Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan middels het deelnameformulier


Laatste nieuws
21 aug Duncan Hoy nieuwe CEO Plus
21 aug Belgische voedingsindustrie blijft suikers en vetten reduceren
21 aug FrieslandCampina neemt activiteiten Best Cheese Holland over
21 aug Nederlanders geven 2,3 procent meer uit aan voeding
21 aug 'Vlees zou tot 53 procent duurder moeten zijn'
21 aug Unilever gaat voor afbreekbaar plastic
21 aug Bekijk de recalls in de voedingsindustrie (EU)
21 aug 27 september: Allergenenbeheersing met VITAL
20 aug PepsiCo neemt IsraĆ«lische frisdrankmaker Sodastream over
20 aug Veel belangstelling voor failliete fruittransporteur Mooy
20 aug Deliveroo stopt in tien Duitse steden
20 aug Colruyt investeert in gepersonaliseerde voeding
20 aug Trends die in 2018 voor verandering in de voedingsindustrie zorgen
20 aug Ondernemersacademie Food
20 aug Vision inspectiesystemen controleren de kwaliteit van de etiketten op uw verpakkingen (video)
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Spotlight
advertentie