Berekening van Nutri-Score op de verpakking
bron: FoodPro Network
KAATSHEUVEL - Eindelijk heeft de Nederlandse overheid een definitief besluit genomen over de invoering van Nutri-Score. Per 1 januari 2024 mag dit voedselkeuzelogo officieel op verpakking staan. Wat betekent dit voor u als producent?
De Nutri-Score, het-Front-of-Pack-logo met vijf kleuren en letters, is een hulpmiddel voor consumenten om eenvoudig te kunnen kiezen voor producten met een gezondere samenstelling. Aan de kritiek die Nederlandse voedingsexperts hadden, is met enkele aanpassingen in het algoritme tegemoet gekomen. Deze nieuwe rekenmethode geeft een beter beeld van de samenstelling van een product en sluit iets beter aan bij de Schijf van Vijf.
Wat houdt de invoering van de Nutri-Score voor u in?
De Nutri-Score is geen verplicht logo, maar voor u als producent wél interessant. In de landen die deze voedselkeuzehulp al jaren gebruiken, heeft de invoering geleid tot een gewijzigd aankoopgedrag: consumenten kiezen vaker voor gezondere producten. In Nederland zal de invoering van de Nutri-Score naar verwachting hetzelfde effect hebben.
Met de Nutri-Score kunt u een product gezonder positioneren ten opzichte van vergelijkbare producten. Wellicht zijn kleine receptuuraanpassingen mogelijk om tot een betere Nutri-Score te komen. Het is wel belangrijk om de berekeningen goed uit te voeren, want de NVWA houdt er toezicht op dat de berekeningen kloppen.
Hoe KTBA u kan helpen?
Het uitvoeren van de berekeningen en het bijhouden van ontwikkelingen is ingewikkeld en tijdrovend. Bovendien wordt het rekenalgoritme aangepast indien nieuwe wetenschappelijke inzichten dit vereisen. Als deskundige op het gebied van etiketteringsvraagstukken heeft KTBA kennis van de rekenmethode en volgt de actuele ontwikkelingen op de voet. KTBA geeft daarnaast trainingen over het berekenen van de Nutri-Score, zodat u daarna zelf aan de slag kunt. Voor klanten die deze capaciteit niet hebben, voert KTBA de berekeningen uit.
Heeft u hulp nodig bij het berekenen van de Nutri-Score? Neem contact op met KTBA.
Bron: KTBA
Laatste nieuws
-
10 mei Mars investeert $47 miljoen in een duurzaam zuivelinitiatief
-
10 mei Flink minder vraag naar producten Beyond Meat
-
10 mei Rabobank: omzet restaurants en foodservice kan met 2 tot 3 procent groeien
-
10 mei IDC-perspectief: hoe Amalthea AI inzet om de opbrengsten en winstgevendheid te verbeteren
-
10 mei Omarm tegenstellingen: als het schuurt, gaat je organisatie glanzen
-
08 mei Uber blijft profiteren van vraag naar maaltijden en taxiritjes
-
08 mei Productie van voedingsindustrie nam in eerste kwartaal met 3,8% af
-
08 mei Winst Ahold Delhaize daalt door reorganisatie Belgiƫ
-
08 mei AB InBev verdient meer door duurder bier
-
08 mei Aviko zette stappen in verduurzaming
Praat mee
Heeft u al een account? Dan kunt u
Inloggen
Heeft u nog geen account? Maak dan een account aan