Rabobank: Wereldwijde zuivelhandel blijft op de middellange termijn groeien
![](https://www.foodpro-network.nl/storage/news/158/conversions/Zuivel-kaas-main.jpg)
bron: FoodPro Network
De zuivelhandel groeide tussen 2017 en 2022, maar de groei was niet geleidelijk. In 2022 werd 90,6 miljard kilo aan zuivelproducten verhandeld op de wereldmarkt, een daling ten opzichte van het recordvolume van 95 miljard kilo in 2021. Tussen 2017 en 2022 kende de zuivelhandel een gemiddelde jaarlijkse groei van 1,1%. Het volume nam met 4,8 miljard kilo toe. Rabobank verwacht dat de handel in zuivelproducten op de middellange termijn ook blijft groeien.
In de nabije toekomst houden Nieuw-Zeeland en de Europese Unie dankzij ruime exportoverschotten een dominante positie in de wereldhandel in zuivelproducten. Een gematigde groei van de melkproductie in beide regio's zal gevolgen hebben voor de zuivelhandel.
Rabobank voorziet een groei van de vraag naar zuivel in Azië, met name in Zuidoost-Azië en China. Hoewel de lokale productie in deze regio’s in ontwikkeling is, verwachten analisten dat de import op de middellange termijn tot 2030 verder zal toenemen.
In de Verenigde Staten zal tot 2030 de binnenlandse melkproductie verder uitbreiden. Tegelijkertijd blijft de consumptie van vloeibare melk onder druk staan. Daardoor is er meer melk beschikbaar voor verwerking en zijn er meer zuivelproducten voor export.
Binnen de Europese Unie hebben ontwikkelingen als Fit for 55 en Farm to Fork een impact op de melkaanvoer en indirect op het volume zuivelproducten bestemd voor de internationale markt. Zeker in de huidige context van verhoogde geopolitieke risico's en potentiële deglobalisering in een tijd van toenemend protectionistisch handelsbeleid.
Meer details zijn te vinden op de World Dairy Map 2023 die de Rabobank heeft opgesteld.
Meer over
Laatste nieuws
-
26 jul Mosa Meat hield eerste proeverij voor gekweekt rundvlees
-
26 jul Ekoplaza gaat samenwerken met chipsproducent FZ Organic Food
-
26 jul McDonald’s wil concurrentie aangaan met Starbucks
-
26 jul Download het e-book: Back to the core in food
-
26 jul IDC-perspectief: hoe Amalthea AI inzet om de opbrengsten en winstgevendheid te verbeteren
-
25 jul Nestlé boekt iets meer omzet
-
25 jul Omzet Unilever stijgt met 4,1 procent
-
25 jul Amerikaanse start-up maakt kweekzuivel met CO2 als hoofdingrediënt
-
25 jul Oatly verbetert brutomarge
-
25 jul FrieslandCampina blijft last houden van een dalende melkaanvoer
Praat mee
Heeft u al een account? Dan kunt u
Inloggen
Heeft u nog geen account? Maak dan een account aan