‘Kassaloze supermarkt kan 20 procent loonkosten besparen’
bron: FoodPro Network
HOUTEN – Vorige week was Amazon uitgebreid in het nieuws met het experiment waar klanten boodschappen doen en vervolgens niet meer langs een kassa hoeven te lopen. Diverse organisaties gingen met het idee aan de slag, zo ook Marshoek.
Marco Mulder (manager retailconsultancy) bij Marshoek, heeft een berekening gemaakt van de besparing op de loonkosten indien supermarkten volledig kassaloos zouden worden. ‘De loonkosten in supermarkten bedragen nu gemiddeld 7,7 procent. Zonder kassa’s zou dat percentage dalen naar 6,1 procent’, aldus Mulder. ‘Het idee van Amazon levert dus een besparing van 20 procent van de loonkosten op waar het gaat om kassa-afhandeling.’
Mulder verwacht wel dat dit percentage in de praktijk lager zal uitvallen. ‘Een caissière in de supermarkt doet meer dan alleen producten scannen. Zij is vaak ook aanspreekpunt en gastvrouw in de winkel. Ook zullen, net als bij zelfscan nu, controles worden ingebouwd. Ik ga ervan uit dat een deel van die taken in de Amazon-achtige constellatie zal terugkomen en daarmee dus ook een deel van de kosten.’ Aldus de retailexpert van financieel dienstverlener Marshoek.
Servicesupermarkten
Mulder verwacht dat de kassaloze supermarkt als eerste in kleinere winkels geïntroduceerd wordt. In de grotere servicesupermarkten zal het wat langer duren. ‘Zowel consumenten als retailers moeten aan het idee wennen en er vertrouwen in krijgen. Dat vertrouwen gaat sneller bij overzichtelijke en kleinere transacties. Bovendien komt in de kleinere stadssupers wat vaker de groep consumenten die dit soort innovaties wat sneller accepteert.’ Aldus Mulder.
Bron: Marshoek
Laatste nieuws
-
20 jun Campbell Soup geeft een pittige twist aan soepen
-
20 jun Nederlandse vlees- en zuivelvervangers zijn wereldwijd meest gezond
-
20 jun Whitepaper: Food Safety Culture
-
20 jun Beter houdbaarheidsbeheer in de sector van verse kant-en-klaar maaltijden
-
19 jun Bestuur Arla en DMK stemmen in met fusie
-
19 jun Unilever overweegt Brits snacksmerk te verkopen
-
19 jun Europese Commissie kijkt naar marktmacht chocoladefabrikant Mars volgens Reuters
-
19 jun Duurdere chocolade leidt tot hogere voedselprijzen in VK
-
19 jun Fonterra wil in Studholme hoogwaardige eiwitten gaan produceren
-
19 jun Nestlé wil sneller groeien via reclame en marketing
Praat mee
Heeft u al een account? Dan kunt u
Inloggen
Heeft u nog geen account? Maak dan een account aan