Voedingsindustrie groeit verder in 2019
bron: FoodPro Network
AMSTERDAM - Het in de loop van 2017 ingezette groeiherstel in de voedingsindustrie zal zich in 2018 naar verwachting in versterkte mate voortzetten. ING verwacht voor het restant 2018 een groei van 3 procent. In 2019 zal het groeiniveau dalen tot circa 2 procent.
Sinds de tweede helft van 2017 is er sprake van een sterk herstel van de food productie dankzij de groei van de consumentenbestedingen. Na een daling van 1% in het eerste halfjaar, groeide deze met bijna 3% in het tweede halfjaar. In 2018 lijkt deze ontwikkeling door te trekken met een groei in het eerste kwartaal van bijna 5% jaar op jaar. De productiegroei van de voedingsindustrie komt met deze sterke start naar verwachting uit op 3% in 2018. In 2019 zal de groei naar verwachting iets lager zijn (+2%). Een remmende factor op de consumptie is onder meer de flink gestegen olieprijs. Aldus ING in een persbericht.
Zuivelproductie blijft op peil
Dankzij een toename van de productie per koe bleef de daling van de melkaanvoer in 2017 beperkt tot 0,2 procent, ondanks de inkrimping van de melkveestapel.
Dit jaar kende een valse start: de zuivelproductie daalde in het eerste kwartaal met 1,2%. Dit was het gevolg van de combinatie van de kou in februari en maart en de ingang op 1 januari van het fosfaatrechtenstelsel.
Toename in vleesproductie
De productie in de vleesverwerkende industrie steeg in 2017 ten gevolge van het hoge aantal afgevoerde koeien (+6% in geslacht gewicht). Bij varkens was de productie vrijwel gelijk en bij de vleeskuikens een fractie lager dan in 2016. In de eerste twee maanden van 2018 steeg de vleesproductie van zowel varkens als vleeskuikens met 8%, terwijl die van runderen met bijna 1% daalde.
De buitenlandse vraag naar vlees toont nog altijd een stijgende lijn, aldus ING.
Met name exportgroei goed voor voedingsindustrie
De stevige economische groei in de eurozone was vooral gunstig voor de exporterende voedingsindustrie. De buitenlandse omzet nam in 2017 toe met 8%, de binnenlandse omzet met 1%.
Voedingsmiddelen uit Nederland blijven wereldwijd gewild. De exportwaarde van Nederlandse agri- en food producten naar andere EU-landen steeg in 2017 met 5% en in de eerste twee maanden van 2018 met 2,5%
Bron: ING
Laatste nieuws
-
23 apr PepsiCo verkoopt weer meer frisdrank en chips
-
23 apr Reorganisatie bij Milcobel: 130 banen op de tocht
-
23 apr Consumentenbond: Fabrikanten bezuinigen op dure ingrediënten
-
23 apr Producten van Danone, Dr. Oetker, Jacobs Douwe Egberts en Mondelez weer verkrijgbaar bij Jumbo
-
23 apr PFAS en voeding: een informatief webinar
-
23 apr Kumasi maakt frisdrank uit restproduct van cacaovrucht
-
23 apr TraceGains gaat samenwerking aan met FoodPro Network
-
22 apr Omzet en winst van Lactalis namen toe in 2023
-
22 apr Oxfam Novib: recordprijzen cacao gevolg van onderbetaling boeren
-
22 apr Franse supermarkten moeten klanten informeren over krimpflatie
Praat mee
Heeft u al een account? Dan kunt u
Inloggen
Heeft u nog geen account? Maak dan een account aan