HAK gaat als eerste in Nederland Nutri-Score invoeren

24-05 10:23 | bron: FoodPro Network

GIESSEN - Groentefabrikant HAK wacht niet tot het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) een definitieve beslissing neemt over een nieuw voedselkeuzelogo als opvolger van het in 2016 afgeschafte ‘Vinkje’. Vanaf 1 september 2019 gaat de groentefabrikant, in navolging van haar besluit in België, ook in Nederland het Nutri-Score-label op haar producten voeren.

Nutri-Score is een bewezen instrument om consumenten te stimuleren om, bij hun dagelijkse boodschappen, te kiezen voor een gezond product. Uniek is dat Nutri-Score het enige voedselkeuzelogo is dat gunstige voedingselementen beloont, zoals eiwitten, vezels en het percentage groenten en fruit. Om die reden voorziet HAK dat invoering van Nutri-Score zal leiden tot meer groenteconsumptie. En juist die groenteconsumptie is een uiterst relevant maatschappelijk thema in Nederland, omdat ons land onderaan de lijstjes prijkt van dagelijkse groenteconsumptie in Europa. Gemiddeld eten Nederlanders 134 gram groenten per dag (RIVM) en dat getal stijgt al jaren nauwelijks. Het Voedingscentrum beveelt 250 gram groenten en twee porties fruit per dag aan.

Nutri-Score-systeem, in de basis ontstaan aan Oxford University en doorontwikkeld in Frankrijk, bestaat uit een 5-kleurenschaal met 5 letters van A (gezondste keuze) tot E (beperkt consumeren). De score wordt berekend op basis van een systeem dat rekening houdt met de totale voedingswaarde, waarbij positieve en negatieve elementen tegen elkaar worden afgewogen. Zo heeft het gehalte aan suikers, verzadigde vetzuren, calorieën en zout een negatieve invloed op de score, terwijl het gehalte aan fruit, groenten, vezels en eiwitten de score verbetert.

Breed draagvlak

De invoering van Nutri-Score wordt inmiddels breed gedragen door onder meer het Centraal Bureau voor de Levensmiddelenindustrie (CBL), de Consumentenbond en Foodwatch. HAK CEO Timo Hoogeboom zegt om die reden niet te begrijpen waar Staatssecretaris Blokhuis nog op wacht. Hoogeboom: “Er is draagvlak van tal van partijen, het systeem is al in drie Europese landen ingevoerd, het is wetenschappelijk onderbouwd én het is al succesvol getest in de praktijk. Wij willen, gezien de urgentie van het probleem van de achterblijvende groenteconsumptie, niet langer wachten op een beslissing die mogelijk pas volgend jaar genomen wordt en gaan nu als eerste fabrikant de Nutri-Score-systematiek invoeren.”

Eigen rol fabrikanten

Hoogeboom vindt het passen bij de verantwoordelijkheid van grootste Nederlandse groentemerk om Nutri-Score als voedselkeuzelogo snel landelijk ingevoerd te krijgen. “Wat ons betreft volgen andere fabrikanten snel. De Consumentenbond is deze week een Europees burgerinitiatief gestart om Nutri-Score op de agenda van de Europese Commissie te krijgen. Dat is een heel goed initiatief, maar tegelijkertijd kunnen de fabrikanten ook alvast hun eigen rol pakken”, aldus Hoogeboom.

Kiezen voor gezondere alternatieven

HAK kiest voor het voedselkeuzelogo Nutri-Score, omdat uit onderzoek is gebleken dat een dergelijk kleurenlogo het meest effectief is om consumenten te helpen een gezonde keuze te maken bij hun dagelijkse boodschappen. Het Nutri-Score-label lijkt op het energielabel dat voor mensen al bekend is. In tegenstelling tot veel andere systemen kost het bij de Nutri-Score weinig moeite om te begrijpen of een product gezond is of niet.

Nutri-Score is al in werking in Frankrijk, Spanje en, recentelijk, België. Daar besloot federaal minister van Volksgezondheid Maggie De Block om het systeem nationaal in te voeren. Er zijn diverse internationale wetenschappelijke publicaties die de Nutri-Score-systematiek onderbouwen. Ook is er Frans onderzoek dat aantoont dat Nutri-Score ertoe bijdraagt dat consumenten vaker kiezen voor gezondere alternatieven. Deelname aan Nutri-Score is in deze landen (nog) niet verplicht. Hoewel er kritiek is uit de hoek van grote food multinationals, blijkt dat veel fabrikanten er toch voor kiezen om Nutri-Score te gaan voeren.

Stimuleren groenteconsumptie

Volgens Hoogeboom is het vooral positief dat de consument geholpen wordt met een duidelijk voedselkeuzelogo. “Vanuit onze bedrijfsmissie vinden wij het belangrijk dat het voor consumenten gemakkelijk gemaakt wordt om meer plantaardig, meer groenten en meer peulvruchten te eten. De voedingswaarde van groenten is heel hoog, vanwege de vezels, eiwitten en vitamines die ze bevatten. Vandaar dat onze producten vrijwel allemaal een A-score krijgen. Als we consumenten willen aanzetten om op eenvoudige wijze meer groenten en peulvruchten te eten, dan zal zo’n positieve Nutri-Score ontegenzeggelijk motiverend werken.”

 

Bron: HAK





Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan


Laatste nieuws
06 jul Supermarkten weren kokosproducten om apen-arbeid
06 jul Duitse minister wil einde goedkoop vlees na corona-uitbraak bij slachterij
06 jul Markt voor kaas in Saoedi-Arabië groeit sterk
06 jul Maak gebruik van een gratis audit door een Air Liquide expert op het MAP-verpakkingsproces onder gemodificeerde atmosfeer
06 jul Bekijk de belangrijkste wijzigingen in de nieuwe FSSC
03 jul Consumentenbond: Consumenten willen minder suiker en zout in voedingsmiddelen
03 jul Lidl voegt Nestlé producten toe aan assortiment
03 jul FrieslandCampina wil vestiging in Rijkevoort sluiten
03 jul Antibacteriële verpakking werkt minder goed voor vetter vlees
03 jul Biologisch niet per definitie gezonder
03 jul Correcte gewichtsbepaling dankzij scheefstandcorrectie | Easy Level kantelcompenstie: altijd het juiste gewicht
02 jul 77% Belgen wil verplicht mondkapje in supermarkt
02 jul Sociaal korte keten initiatief Puur Betuws gaat 6 juli van start
02 jul Heerschap Groep in 2022 van Jumbo naar Albert Heijn
02 jul Schouten kijkt naar wettelijke grondslag om bandsnelheid in slachterij te kunnen verlagen
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Spotlight
advertentie
uw banner hier?