Test-Aankoop: “Jumbo in Pelt 17% goedkoper dan in Nederland”
bron: FoodPro Network
PELT - Volgens Test-Aankoop veroorzaakt Jumbo wel degelijk een prijzenoorlog in België. De prijzen liggen in Pelt circa 17% lager dan net over de Nederlandse grens. "Andere supermarkten zullen moeten volgen." Aldus Simon November van Test-Aankoop in het programma De Inspecteur op Radio 2.
De supermarktketen had vooraf aangekondigd dat het geen prijzenoorlog zou ontketenen bij zijn komst naar België. Jumbo blijkt de prijzen nu toch flink te drukken. Test-Aankoop kocht vijftig representatieve producten, waaronder A-merken, huismerken en vers, en betaalde daarvoor in Pelt 124 euro. Hierna gingen medewerkers de grens over naar het nabijgelegen Budel. Hier kostte dezelfde 50 boodschappen circa 145 euro (+17%).
"Het loont dus niet meer om over de grens te gaan shoppen", aldus November. "Hoewel er toch altijd beweerd wordt dat het in Nederland goedkoper is." Volgens November zet Jumbo wel degelijk druk op de markt, en dan met name op Colruyt. "Voor de consument in Pelt is dat voordelig, want de concurrentie neemt toe. Andere supermarktketens zullen ook hun prijzen moeten laten zakken. Als de nieuwkomer inderdaad honderd vestigingen opent, dan ontstaan er veel lokale prijsoorlogjes, omdat de keten net als Colruyt een regionale prijzenpolitiek voert."
Het onderzoek van Test-Aankoop verdient overigens wel enige nuance. In Budel heeft Jumbo slechts één lokale concurrent, Albert Heijn.
Laatste nieuws
-
24 apr TommyTomato haalt 1,9 miljoen groeigeld op voor de groentelunch op school
-
24 apr PepsiCo verlaagt zoutgehalte in chips van het merk Lay's
-
24 apr ABN AMRO: 'Voedingssector heeft doorbraaktechnologieën nodig voor halen klimaatdoelen'
-
24 apr Heineken zag bierverkoop eerste kwartaal aantrekken
-
24 apr Coca-Cola mocht manager ontslaan na omstreden deal Bas Smit
-
24 apr Waarschuwingslabel op ongezond voedsel drijft de prijs omhoog
-
24 apr Nederlanders zijn te verdelen in zes type food-consumenten
-
24 apr Verkrijg inzicht in wat er daadwerkelijk in je fabriek gebeurt
-
23 apr PepsiCo verkoopt weer meer frisdrank en chips
-
23 apr Reorganisatie bij Milcobel: 130 banen op de tocht
Praat mee
Heeft u al een account? Dan kunt u
Inloggen
Heeft u nog geen account? Maak dan een account aan