Boodschappen bezorgen is voor Albert Heijn nog geen goudmijn

ZAANDAM - Na circa 20 jaar is online bestelde boodschappen bezorgen nog steeds verliesgevend voor Albert Heijn. Dat komt volgens CEO Marit van Egmond mede doordat er nog steeds veel geïnvesteerd wordt in deze relatief jonge tak van sport. Zo experimenteert Albert Heijn nu bijvoorbeeld in Haarlem met boodschappen bezorgen voor kleine huishoudens.

Online 50% groei

"Qua omzet is online nu met 50% gegroeid ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. "Door te blijven investeren stel je het moment waarop je winstgevend wordt, steeds verder uit", aldus de topvrouw van het supermarktconcern woensdag bij de opening van het zesde Home Shopping Center. Dat is een distributiecentrum van Albert Heijn dat speciaal is ingericht voor het bezorgen van de boodschappen en dat intern ook wel de winkel zonder klanten wordt genoemd.

Van Egmond vertelt dat het online boodschappen doen als gevolg van de coronacrisis echt het omslagpunt heeft bereikt en breed omarmd wordt. Het omslagpunt qua winstgevendheid is echter nog niet bereikt. "Zonder investeringen zouden we dat in de grote gebieden al wel zijn", aldus de CEO. Die meteen het belang van geld verdienen met online boodschappen relativeert.

"Voor ons is de totale winstgevendheid als Albert Heijn van belang. We willen als AH altijd en overal zijn voor de klant." Dat lukt qua winkels aardig met meer dan duizend winkels in Nederland, waar er ook nog steeds mondjesmaat bijkomen. "Meer dan tien dit jaar", aldus Van Egmond.

Albert Heijn vindt het daarbij tijd voor een volgende stap en doet dat via Albert Heijn compact. "Wij bezorgen vooral bij gezinnen, bedrijven en bij mensen die een feest hebben bijvoorbeeld." Die laatste twee categorieën zijn door corona natuurlijk wel afgenomen. Met compact richt het supermarktbedrijf zich nadrukkelijk op een- en tweepersoonshuishoudens. "Van alle leeftijden."

 

Bron: Albert Heijn





Laatste nieuws