Supermarkten willen overgangstermijn voor online verkoopverbod alcohol

LEIDSCHENDAM - Het Centraal Bureau Levensmiddelen (CBL) vraagt de overheid om een overgangstermijn van een week om het alcoholverbod te kunnen handhaven bij de online boodschappen. Volgens de koepelorganisatie hebben supermarkten meer tijd nodig om het alcoholverbod technisch rond te krijgen. Ook hebben consumenten nog geen tijd gehad om er rekening mee te houden voor hun bestelling.

Het CBL schrijft dat het technisch complex is om het bestelsysteem aan te passen. Ook reserveren klanten vaak hun bestelmomenten ver vooruit en hebben klanten die de komende week 's avonds boodschappen thuisbezorgd krijgen, in hun bestelling nog geen rekening kunnen houden met het alcoholverbod.
 
Deurbeleid

Ook gaat het CBL in op het deurbeleid. Supermarkten spreken klanten actief aan op de maatregelen in de supermarkt. De regel van maximaal 1 klant per 10 m2 winkeloppervlak blijft onverkort gelden en wordt strikt nageleefd, bijvoorbeeld met een limitering van het aantal winkelwagens. Met een medewerker bij de deur maken supermarkten beter zichtbaar dat boodschappen doen geen uitje is. De oproep aan klanten is: kom alleen, houd afstand en doe je boodschappen efficiënt met een lijstje.

 

Bron: CBL





Laatste nieuws