CBL niet in zee met FarmerFriendly

01-04 11:59 | bron: FoodPro Network

LEIDSCHENDAM - Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) laat weten dat het niet de ruimte heeft om namens de supermarkten met Farmers Defence Force te spreken over een concrete invulling van een keurmerk FarmerFriendly zoals de boerenactiegroep voorstelt. Het CBL heeft daar niet de bevoegdheid van de leden voor. Ook de mededingingswet staat het niet toe. Afspraken over keurmerken moeten met individuele supermarkten worden gemaakt, aldus de koepelorganisatie voor supermarkten.

Actiegroep Farmers Defence Force (FDF) ging op 10 februari en op 8 maart met onder meer het CBL in gesprek om via een keurmerk betere prijzen voor boerenproducten te realiseren. Met een systeem dat is gebaseerd op het sponsormodel, konden supermarkten de rechten voor keurmerk FarmerFriendly inkopen tegen 3 procent van de omzet. Met dit keurmerk kon het CBL laten zien dat de supermarkten die onder het CBL vallen, zich actief inzetten voor een beter verdienmodel voor de boeren.

In een brief schrijft het CBL dat het op basis van haar bevoegdheden en de mededingingswet niet kan en mag beslissen over dergelijke keurmerken. Dat is namelijk aan de individuele supermarkten. Ook schrijft het CBL dat dit punt al tijdens de gesprekken op 10 februari en 8 maart is aangehaald.

‘Het onderwerp verdienvermogen is complex. Vele aspecten spelen een rol zoals de fluctuerende financiële resultaten in de loop van de jaren, de verschillende rendementen per sector, de internationale markt en -concurrentiepositie, de binnenlandse en Europese wettelijke regelingen, de diverse reeds bestaande innovatie- en duurzaamheid initiatieven op basis van individuele afspraken in de keten en de huidige politieke situatie en de rol van de overheid’, geeft het CBL als redenen aan waarom de organisatie niet met het keurmerk FarmerFriendly in zee wil.





Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan


Laatste nieuws
09 apr 'Impossible Foods bereidt beursgang voor'
09 apr Nestlé ziet waarde in gebruik van voedingssupplement tijdens zwangerschap
09 apr Kraft Heinz wil productie van kleinverpakkingen ketchup snel opvoeren
09 apr Robots bepalend in toekomst voedingsindustrie
09 apr De deadline voor FSSC 22000 V5 komt snel dichterbij!
09 apr Voedselveiligheid houdt levensmiddelenfabrikanten alert op de kwaliteit van hun perslucht
08 apr Coca-Cola past Europese structuur aan
08 apr Onderzoekers zien alleen hoger gezondheidsrisico bij gebruik van bewerkt vlees
08 apr Belgische voedingsindustrie: hard getroffen maar niet geveld
08 apr Nederlanders kochten voor recordbedrag paasboodschappen
08 apr Naast vlees kan er ook vis gekweekt worden uit spiercellen
08 apr Zijn verse producten van een mindere klasse je beste winstkans?
08 apr Webinar 22 april: Het belang van een vloer en afwatering in de voedingsindustrie
07 apr Van Delft breidt productie uit met chocolade
07 apr Carrefour breidt partnership met Deliveroo verder uit
07 apr Markt voor vleesvervangers over 10 jaar goed voor omzet van 140 miljard euro
07 apr SelektMeat Products: 24/7 inzicht in temperatuurgedrag met TempWeb
06 apr Aviko-topman verwacht dat 2021 een beter jaar wordt dan 2020
06 apr Voorlopig nog geen gezond eten op school
06 apr Danone wil komende jaren 1.850 banen schrappen
06 apr Nespresso lanceert eerste biologische koffie: Peru Organic
06 apr Veel consumenten hebben nog bedenkingen bij kweekvlees
06 apr Verkade: 'Datakwaliteit managen vereist een goede interne flow'
06 apr De volgende stappen in jouw reis naar digitale transformatie
02 apr Omzetdaling voor Tönnies in 2020
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Spotlight
Advertentie
uw banner hier?