CBL niet in zee met FarmerFriendly

LEIDSCHENDAM - Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) laat weten dat het niet de ruimte heeft om namens de supermarkten met Farmers Defence Force te spreken over een concrete invulling van een keurmerk FarmerFriendly zoals de boerenactiegroep voorstelt. Het CBL heeft daar niet de bevoegdheid van de leden voor. Ook de mededingingswet staat het niet toe. Afspraken over keurmerken moeten met individuele supermarkten worden gemaakt, aldus de koepelorganisatie voor supermarkten.

Actiegroep Farmers Defence Force (FDF) ging op 10 februari en op 8 maart met onder meer het CBL in gesprek om via een keurmerk betere prijzen voor boerenproducten te realiseren. Met een systeem dat is gebaseerd op het sponsormodel, konden supermarkten de rechten voor keurmerk FarmerFriendly inkopen tegen 3 procent van de omzet. Met dit keurmerk kon het CBL laten zien dat de supermarkten die onder het CBL vallen, zich actief inzetten voor een beter verdienmodel voor de boeren.

In een brief schrijft het CBL dat het op basis van haar bevoegdheden en de mededingingswet niet kan en mag beslissen over dergelijke keurmerken. Dat is namelijk aan de individuele supermarkten. Ook schrijft het CBL dat dit punt al tijdens de gesprekken op 10 februari en 8 maart is aangehaald.

‘Het onderwerp verdienvermogen is complex. Vele aspecten spelen een rol zoals de fluctuerende financiële resultaten in de loop van de jaren, de verschillende rendementen per sector, de internationale markt en -concurrentiepositie, de binnenlandse en Europese wettelijke regelingen, de diverse reeds bestaande innovatie- en duurzaamheid initiatieven op basis van individuele afspraken in de keten en de huidige politieke situatie en de rol van de overheid’, geeft het CBL als redenen aan waarom de organisatie niet met het keurmerk FarmerFriendly in zee wil.





Laatste nieuws