Flink minder vraag naar producten Beyond Meat

bron: FoodPro Network
Beyond Meat heeft een flinke daling in de vraag naar zijn producten gehad in het eerste kwartaal van dit jaar. De verkopen van de Amerikaanse producent van vleesvervangers gingen met 18 procent omlaag tot 75,6 miljoen dollar, omgerekend 70,4 miljoen euro.
Het nettoverlies bedroeg 54,4 miljoen dollar vergeleken met 59 miljoen dollar in de eerste drie maanden van vorig jaar. Dit verlies was groter dan marktkenners hadden verwacht. De omzet daalde onder meer omdat klanten zoals McDonald's en Yum Brands, de eigenaar van fastfoodketens KFC, Taco Bell en Pizza Hut, minder afnamen. Ook moest Beyond Meat hogere kortingen geven om zijn vegetarische alternatieven voor burgers en worstjes te verkopen.
Beyond Meat kampt naast een dalende vraag ook met hogere productie- en grondstoffenkosten. Het in het Californische El Segundo gevestigde bedrijf meldt dat het te maken heeft met een aanhoudend zwakke vraag in de categorie plantaardig vlees, inflatie, hoge rentetarieven en zorgen over de kans op een recessie.
De fabrikant van vleesvervangers moest vorig jaar meerdere keren zijn omzetverwachting naar beneden bijstellen door een tegenvallende vraag. Ook moesten er banen worden geschrapt. Beyond Meat rekent voor dit jaar op een omzet tussen de 315 en 345 miljoen dollar.
Het in 2009 opgerichte Beyond Meat produceert onder meer vanuit Nederland zijn vleesvervangers die zijn bestemd voor de Europese markt. Het bedrijf kocht in 2020 een fabriek in Enschede en sloot datzelfde jaar een productiesamenwerking met Zandbergen in Zoeterwoude.
Bron: ANP
Laatste nieuws
-
14 feb Webinar | 2025 Food & Beverage technologie trends: Wat staat er hoog op de agenda?
-
14 feb Sawari Fresh levert biologische gember van Nederlandse bodem
-
13 feb Nestlé adverteert voor meer groei
-
13 feb Thuisbezorgd.nl maakt bestellen nog makkelijker met AI-assistent
-
13 feb Unilever brengt ijstak naar beurzen Amsterdam, Londen en New York
-
13 feb Dsm-firmenich verwacht verdere winstgroei
-
13 feb NVWA waarschuwt voor diverse soorten filet americain van Ladessa
-
13 feb Colruyt Group lanceert plantaardig huismerk Boni Plan’t
-
13 feb AI en digitalisering als drijvende kracht in de voedselindustrie
-
12 feb Topman Ahold Delhaize waarschuwt voor hogere prijzen VS bij heffingen Trump
Praat mee
Heeft u al een account? Dan kunt u
Inloggen
Heeft u nog geen account? Maak dan een account aan