Unilever en Nestlé investeren in blockchaintechnologie

29-12 08:07 | bron: FoodPro Network

ROTTERDAM - Dit jaar in het nieuws: Voedingsgiganten Unilever en Nestlé gaan met de hulp van IBM blockchaintechnologie integreren in hun processen. Beide fabrikanten willen zo de supply chain nog beter in kaart brengen. Dankzij de blockchaintechnologie wordt er een betrouwbare database gecreëerd, waardoor producten van het begin tot einde volledig gevolgd kunnen worden.

Blockchain en fipronil-crisis

“Blockchain helpt bedrijven uit dezelfde sector samen een nieuwe vorm van controle en vertrouwen op te bouwen”, aldus Marie Weck, directeur bij IBM Blockchain. Bijvoorbeeld bij de huidige fipronil-crisis had het eenvoudiger en sneller geweest om uit te zoeken welke producten besmet waren en welke niet, omdat producten van het begin tot het einde gekend zijn onder een en dezelfde code. Bij elke stap in de keten wordt er dan extra informatie toegevoegd aan die code. Dat kan zowel handmatig als automatisch. Elke tussenpersoon kan die informatie ook zien, waardoor problemen sneller kunnen worden opgemerkt. Het is bovendien onmogelijk om iets in de keten aan te passen, waardoor fraude bijna wordt uitgesloten".

Weck zegt dat transparantie het belangrijkste pluspunt is. Ook Walmart zet stevig in op blockchaintechnologie.



Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan middels het deelnameformulier


Laatste nieuws
24 jan De drive-in supermarkt van Amazon (video)
24 jan Boodschappen doen in de Algarve
24 jan Espera vermindert productiestilstand met preventieve service en onderhoud
24 jan 7 februari: International Featured Standards – Food
23 jan Supermarktconcern Carrefour schrapt 2.400 banen
23 jan Consumentenbond: 'Merendeel van supermarkt-erwtensoep bevat veel zout'
23 jan Verbranding fipronilmest kippenboeren loopt vertraging op
23 jan Albert Heijn richt etnisch schap opnieuw in
23 jan Unilever: 'Out-of-stock' jaagt 40 procent klanten weg
23 jan 15 februari 2018: Safe Quality Food (SQF)
22 jan Kassaloze supermarkt Amazon nu ook open voor publiek
22 jan Coca-Cola wil voor elke verkochte fles een gerecyclede fles in de markt zetten
22 jan Colruyt controleert vleesleveranciers ook zelf
22 jan Ook Shanghai test supermarkt zonder werknemers (video)
22 jan 30 januari: Allergenenbeheersing met VITAL
Poll
Binnen 10 jaar is de kassaloze supermarkt de standaard
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Spotlight
advertentie