Unilever en Nestlé investeren in blockchaintechnologie
bron: FoodPro Network
ROTTERDAM - Voedingsgiganten Unilever en Nestlé gaan met de hulp van IBM blockchaintechnologie integreren in hun processen. Beide fabrikanten willen zo de supply chain nog beter in kaart brengen. Dankzij de blockchaintechnologie wordt er een betrouwbare database gecreëerd, waardoor producten van het begin tot einde volledig gevolgd kunnen worden.
Blockchain en fipronil-crisis
“Blockchain helpt bedrijven uit dezelfde sector samen een nieuwe vorm van controle en vertrouwen op te bouwen”, aldus Marie Weck, directeur bij IBM Blockchain. Bijvoorbeeld bij de huidige fipronil-crisis had het eenvoudiger en sneller geweest om uit te zoeken welke producten besmet waren en welke niet, omdat producten van het begin tot het einde gekend zijn onder een en dezelfde code. Bij elke stap in de keten wordt er dan extra informatie toegevoegd aan die code. Dat kan zowel handmatig als automatisch. Elke tussenpersoon kan die informatie ook zien, waardoor problemen sneller kunnen worden opgemerkt. Het is bovendien onmogelijk om iets in de keten aan te passen, waardoor fraude bijna wordt uitgesloten".
Weck geeft aan dat transparantie het belangrijkste pluspunt is. Ook Walmart zet stevig in op blockchaintechnologie.
Update: 9-8-2018
Laatste nieuws
-
25 apr Duitse vleesconsumptie nam in 2023 met 0,8% af
-
25 apr Unilever verkoopt meer producten
-
25 apr HelloFresh groeit met bezorging kant- en klaarmaaltijden
-
25 apr Dirk gaat personeel voorzien van bodycams
-
25 apr A-merken Nestlé blijven last houden van zuinige consument
-
25 apr EU verbiedt ongezonde aroma's voor rookworst en barbecuesaus
-
25 apr E.Leclerc marktleider en prijsleider in Frankrijk
-
25 apr Aviko werkt aan frietketen zonder CO2-uitstoot in 2030
-
25 apr Legionella-onderzoek: het belang van risicoanalyse en watermonsters
-
25 apr Nieuwe uitdaging binnen Odin voor directeur Theo Boon
Praat mee
Heeft u al een account? Dan kunt u
Inloggen
Heeft u nog geen account? Maak dan een account aan