Unilever en Nestlé investeren in blockchaintechnologie

09-08 06:05 | bron: FoodPro Network

ROTTERDAM - Voedingsgiganten Unilever en Nestlé gaan met de hulp van IBM blockchaintechnologie integreren in hun processen. Beide fabrikanten willen zo de supply chain nog beter in kaart brengen. Dankzij de blockchaintechnologie wordt er een betrouwbare database gecreëerd, waardoor producten van het begin tot einde volledig gevolgd kunnen worden.

Blockchain en fipronil-crisis

“Blockchain helpt bedrijven uit dezelfde sector samen een nieuwe vorm van controle en vertrouwen op te bouwen”, aldus Marie Weck, directeur bij IBM Blockchain. Bijvoorbeeld bij de huidige fipronil-crisis had het eenvoudiger en sneller geweest om uit te zoeken welke producten besmet waren en welke niet, omdat producten van het begin tot het einde gekend zijn onder een en dezelfde code. Bij elke stap in de keten wordt er dan extra informatie toegevoegd aan die code. Dat kan zowel handmatig als automatisch. Elke tussenpersoon kan die informatie ook zien, waardoor problemen sneller kunnen worden opgemerkt. Het is bovendien onmogelijk om iets in de keten aan te passen, waardoor fraude bijna wordt uitgesloten".

Weck geeft aan dat transparantie het belangrijkste pluspunt is. Ook Walmart zet stevig in op blockchaintechnologie.

Update: 9-8-2018





Uw nieuws hier? neem dan contact met ons op

Geef een reactie
Je moet inloggen om te kunnen reageren.
Heb je nog geen account, maak dan een account aan


Laatste nieuws
21 jan Gemuteerd voedsel kan via Canada toch naar Nederland
21 jan Geen EU-onderzoek naar fraude Nederlandse pulsvisserij
21 jan Vleeskennis compleet: terug naar de basis
21 jan Foodfotografie op locatie bij de klant
21 jan Leer de geheimen van healthy food design
18 jan Mercadona, ondanks jaren negentig website, online de grootste supermarkt van Spanje
18 jan Mondelez maakt al zijn verpakkingen recyclebaar
18 jan Moederbedrijf Thuisbezorgd ziet omzet in 2018 flink stijgen
18 jan Zoutmonitor: vooral minder zout in industriebrood
18 jan Bied op duizenden machines voor de voedings- en drankenindustrie
18 jan Zero Waste Food Shop weegschalen (video)
17 jan Elke 15 uur een nieuwe vestiging van Starbucks in China
17 jan Lamb Weston / Meijer boekt vooruitgang in duurzaamheidsstrategie
17 jan Twee op de vijf Nederlanders zijn in 2018 minder vlees gaan eten
17 jan McDonald's verliest alleenrecht op merknaam Big Mac
Het FoodPro netwerk
FoodPro Network verbindt professionals in de voedingsindustrie met elkaar. Word ook onderdeel van FoodPro Network!
Spotlight
advertentie
uw banner hier?