Prijsverschil tussen A-merken en huismerken neemt verder toe
bron: FoodPro Network
UTRECHT - A-merken zijn in de Nederlandse supermarkten een stuk duurder geworden, aldus de Consumentenbond dinsdag op basis van onderzoek bij vijftien supermarktketens. Het prijsverschil tussen A-merken en huismerken is door de prijsstijging van A-merken nog groter geworden.
Consumenten kunnen ruim 40% besparen
Consumenten die huismerken kopen in plaats van A-merken kunnen ruim 40% besparen op hun dagelijkse boodschappen. Een kar met 90 dagelijkse boodschappen van een A-merk kost gemiddeld €177. Consumenten die hun kar vullen met soortgelijke huismerkproducten, betalen €105.
Forse prijsstijgingen
Een aantal A-merkproducten is het afgelopen jaar extreem in prijs gestegen. Veel meer dan de btw-verhoging van 6% naar 9% per 1 januari 2019, aldus de Consumentenbond. Gemiddelde prijsstijgingen van 20% of meer zijn geen uitzondering. Zo werden de Komo huisvuilzakken gemiddeld 29% duurder, de Unox stevige erwtensoep uit blik 30% en de Blue Band voor koken, bakken en braden zelfs 48%. Opmerkelijk is dat er nauwelijks huismerkproducten werden gevonden die sterk in prijs waren gestegen.
Onderzoek naar 15 supermarktketens
De Consumentenbond onderzocht de prijzen van 15 supermarktketens, met een marktaandeel van totaal 96%. Picnic en sommige Jumbo- en Hoogvlietwinkels hebben de laagste prijzen voor A-merken, zij zijn gemiddeld 5% goedkoper. Aldi en Lidl zijn het goedkoopst voor huismerken, consumenten betalen daar gemiddeld 15% minder.
Bron: Consumentenbond
Laatste nieuws
-
26 jun Cursus Voedselwetgeving
-
26 jun Europese Commissie gaat onderzoek doen naar overname Kellanova door Mars
-
26 jun Vion werkt aan verbetering positie flexwerkers
-
26 jun Carrefour betaalt klanten om te koken
-
26 jun ABN AMRO: 'CSRD zal bedrijven in de voedingsindustrie tot actie dwingen'
-
25 jun Staking bij distributiecentra Albert Heijn heeft geen gevolgen voor bevoorrading
-
25 jun ING verwacht hogere prijzen en veel faillissementen in horeca
-
25 jun McCain wil voor 350 miljoen euro investeren in Franse fabrieken
-
25 jun F&B Visierapport | Digitale en duurzame transformatie
-
24 jun La Lorraine investeert 100 miljoen euro in Amerikaanse fabriek
Praat mee
Heeft u al een account? Dan kunt u
Inloggen
Heeft u nog geen account? Maak dan een account aan