Tot 11% prijsstijging in minder dan een jaar tijd bij maaltijdboxen
![](/img/news/015056.jpg)
bron: FoodPro Network
's-HERTOGENBOSCH - Eerder dit jaar deed Foodboxen.nl al onderzoek naar de prijsstijging van maaltijdboxen naar aanleiding van de inflatie. In een normale situatie zou het niet per se interessant zijn om twee keer per jaar te kijken naar de prijsstijging bij maaltijdboxen maar in dit geval kwamen we op 24 februari 2022 met die cijfers naar buiten - toevallig ook de dag dat de oorlog in Oekraïne begon.
Inmiddels zijn we 10 maanden verder en hebben we door verschillende factoren, waaronder de oorlog, de prijzen van voeding met 16% zien oplopen, volgens het CBS. Voor een goed beeld: in de voorgaande 10 jaar liep diezelfde prijs van voeding in totaal 18% op.
Hebben deze prijsstijgingen ook effect gehad op de prijzen van de maaltijdboxen?
Uit het nieuwe onderzoek van Foodboxen.nl naar de actuele prijzen komt naar voren dat:
- Prijzen maaltijdboxen stegen in nog geen jaar tijd gemiddeld met nog eens 5,22%.
- Deze prijsstijging kost een gezin met een maaltijdbox abonnement per jaar zo’n €130,- extra.
- De prijs van een wekelijkse maaltijdbox ging in veel gevallen tussen de €1 en €5,- per week omhoog.
- Marley Spoon ging in prijs het hardst omhoog (11%), terwijl Dinnerly ligt in prijs daalde (-1%)
- HelloFresh steeg met 2,3% in prijs, veel andere aanbieders stegen rond de 5% tot 7% in prijs over het afgelopen jaar.
- De gemiddelde prijs per persoon per maaltijd ging van €6,93 naar €7,30 bij een maaltijdbox voor 2 personen voor 3 dagen.
- Ten opzichte van de prijsstijging van voeding (15,7%) valt dit nog behoorlijk mee, en hebben de aanbieders van de maaltijdboxen de prijzen goed weten te managen.
De gemiddelde prijsstijging van maaltijdboxen van februari tot december was 5,22%. Marley Spoon was een uitschieter, en verhoogde de prijzen aanzienlijk (+11%), bij het budget-broertje van Marley Spoon, Dinnerly, gingen de prijzen juist iets omlaag (-1%).
HelloFresh wist de prijsstijging ook binnen de perken te houden met een stijging van slechts 2,3%.
De stijging van 5,22% betekent dat een gezin dat 40 weken een maaltijdbox afneemt jaarlijks gemiddeld zo’n €130,- euro extra kwijt is aan dit abonnement.((Dit betaal je per jaar aan een maaltijdbox, Foodboxen.nl))
De maaltijdbox-industrie heeft de gestegen kosten dus aardig kunnen managen en zeker niet in z’n geheel bij de consument neergelegd.
Bron: Foodboxen.nl
Laatste nieuws
-
26 jul Mosa Meat hield eerste proeverij voor gekweekt rundvlees
-
26 jul Ekoplaza gaat samenwerken met chipsproducent FZ Organic Food
-
26 jul McDonald’s wil concurrentie aangaan met Starbucks
-
26 jul Download het e-book: Back to the core in food
-
26 jul IDC-perspectief: hoe Amalthea AI inzet om de opbrengsten en winstgevendheid te verbeteren
-
25 jul Nestlé boekt iets meer omzet
-
25 jul Omzet Unilever stijgt met 4,1 procent
-
25 jul Amerikaanse start-up maakt kweekzuivel met CO2 als hoofdingrediënt
-
25 jul Oatly verbetert brutomarge
-
25 jul FrieslandCampina blijft last houden van een dalende melkaanvoer
Praat mee
Heeft u al een account? Dan kunt u
Inloggen
Heeft u nog geen account? Maak dan een account aan