Verduurzaming: voorkom een veelkoppig monster binnen de totale supply chain
bron: FoodPro Network
ARNHEM - Bedrijven in de procesindustrie zijn op vele fronten actief als het gaat om duurzaamheid. Energieverbruik verminderen, duurzame energiebronnen inzetten, footprint verkleinen. Ook de vraag naar duurzame producten en verpakkingen stijgt, waarbij tegelijkertijd wetgeving en afnemerseisen steeds strikter worden. Bij dat laatste zijn er commercieel gezien volop kansen. De vraag is hoe je er adequaat op inspeelt, zonder dat het leidt tot ongewenste complexiteit in de supply chain.
Voor elk verandertraject geldt: zonder goede totaalstrategie en een ketengerichte aanpak, is de kans op ongewenste complexiteit groot. Ook verduurzamen is één groot veranderingstraject. Het is een afdelings- en bedrijfsoverschrijdend thema en vraagt dus om regie op de totale supply chain. Pak je het goed aan, dan kan duurzaamheid een gamechanger zijn waarmee je een vernieuwend portfolio met optimale toegevoegde waarde creëert. Op basis van wensen uit de markt, sterk supply chain management en heldere keuzes en doelen. Zo niet, maak dan je borst maar nat voor een veelkoppig monster dat in elke schakel van de keten opduikt en voor complexiteit zorgt.
Afdeling overstijgende regie
Neem de groeiende vraag naar bijvoorbeeld vegetarische en veganistische producten. Sales en marketing zien meestal direct kansen. Operations heeft veel vragen. Moet je productielijnen vaker omstellen vanwege kortere runs naast je reguliere producten? Lukt dat zonder complexiteit? Is het rendabel? Gaat het ten koste van levertijden? Ook inkoop krabt zich flink achter de oren. Want hier luidt bijvoorbeeld de vraag of er voor een nieuw aanbod duurzame producten voldoende grondstoffen leverbaar zijn en hoe zeker de beschikbaarheid daarvan is. Ook de transitie naar duurzame verpakkingen vraagt om een blik over de totale supply chain heen. Wat betekent een alternatief materiaal voor de houdbaarheid van een versproduct? En kies je voor een gefaseerde overstap van plastic naar kartonnen verpakkingen of maak je de overstap in één keer? Heel wat zaken dus waarover je goed moet nadenken. Om te voorkomen dat duurzame initiatieven op individueel afdelingsniveau worden opgepakt, omdat afdeling overstijgende regie ontbreekt.
Markt- en branche overstijgende regie
Verduurzamingstrajecten doe je niet alleen, duurzaamheid is van iedereen. Afnemers zijn er dus ook volop mee bezig. Daarom ligt het voor de hand om erover met hen in gesprek te gaan en te kijken of je tot gezamenlijke duurzame keuzes kunt komen. Mogelijk word je als producent zelfs koploper, als je klanten, of zelfs de complete markt, in korte tijd willen overstappen op duurzame product- en verpakkingsvarianten. Of is er zelfs de kans om dat als complete branche te doen.
New product development
Zijn alle beslissingen weloverwogen genomen en alle doelen duidelijk voor iedereen? Dan is het tijd om daadwerkelijk aan de slag te gaan. Het ideale startpunt is het new product development (NPD) proces. Hier kunnen nieuwe product- en verpakkingsconcepten worden ontwikkeld en getest. Waarbij de focus zich uitstrekt naar de voetafdruk over de gehele keten. En alle eigen afdelingen, leveranciers en afnemers hun inbreng hebben en aangesloten blijven in de verschillende ontwikkelingsfases. Vanuit sterk supply chain management kunnen vervolgens optimale beslissingen worden genomen voor nu en later. Go? Or no go
Door: Bastiaan Boers, Partner ARV Group
Bron: ARV Group, partner FoodPro Network
Laatste nieuws
-
03 okt Hessing neemt 50% belang in Heeren Groenten & Fruit
-
03 okt SVO vakopleiding food en Threewise lanceren de Vakschool van de Toekomst
-
03 okt Boerschappen verwacht 49% groei
-
03 okt Jumbo opent twaalfde Jumbo Foodmarkt in Scheveningen
-
03 okt Hapklare innovatie: AI hervormt de voedingsindustrie
-
03 okt Hoe maakt technologie een duurzaam verschil in de voedingsmiddelen- en drankensector?
-
03 okt Stappenplan Ketenborging
-
02 okt PepsiCo neemt Siete Foods over
-
02 okt Vezet bouwt een nieuwe productielocatie in Warmenhuizen
-
02 okt Coca-Cola Europacific Partners wil enkele Duitse vestigingen sluiten
Praat mee
Heeft u al een account? Dan kunt u
Inloggen
Heeft u nog geen account? Maak dan een account aan