Rabobank voorziet verdere consolidatie onder aanbieders van vleesvervangers

De groei in verkoop van plantaardige vleesvervangers staat onder druk. Consumenten laten het afweten, producenten schalen hun productie af en supermarkten verkleinen het aanbod. Dat betekent dat de fabrikanten terug moeten naar de tekentafel, aldus analisten van de Rabobank. De producten moeten sterker uitstralen dat ze plantaardig zijn. Daarnaast voorzien de analisten een verdere consolidatie van merken, assortiment en productiecapaciteit.

Producenten van vleesvervangers hebben de afgelopen 10 jaar geprobeerd hun producten zoveel mogelijk op vlees te laten lijken. Maar om de smaak en textuur van vlees na te bootsen kwamen er steeds meer ingrediënten aan te pas. Dit soort ultra-verwerkte voedingsproduct staat haaks op het gezondheidsstreven van de consument, aldus Rabobank.

Planten brengen extra gezondheidsvoordelen met zich mee, zoals vezels voor een betere darmwerking. Alleen wijzen op de nadelen van vlees is een gemiste kans. Daarnaast verkoopt duurzaamheid op zichzelf ook niet. Er mag best meer aandacht gegeven worden aan smaak, maar ook de prijs, natuurlijke en herkenbare ingrediënten, gezondheid en variatie zijn belangrijk voor een succesvol product.

Het is veel lastiger om de consument te bewegen een typisch vleesproduct als een steak of hamburger in te ruilen voor een plantaardige variant, dan bijvoorbeeld vega-gehakt toe te voegen aan een diepvrieslasagne, of het kleine beetje kip uit een kipnugget te vervangen. Een stapsgewijze innovatiestrategie kan beter rendement opleveren.

Consumentengedrag op het gebied van voeding laat zich niet zo gemakkelijk sturen. Dat duurt tientallen jaren. En dan is het belangrijk dat producten voldoen aan de verwachtingen van consumenten op het gebied van smaak, prijs en gezondheid. Veel vleesvervangers zijn op dit moment nog niet zo ver. En tot dat besef komt de markt nu ook.

Bekijk de analyse van de Rabobank hier

 

Bron: Rabobank





Meer over


Laatste nieuws