Generatie Z kan supermarktverkoop zet geven

Veel levensmiddelenbedrijven worstelen met een lagere vraag. Door de hogere prijzen groeien weliswaar de omzetten, maar de onderliggende volumes nemen niet tot nauwelijks toe. De lagere supermarktverkopen zijn hiervan de voornaamste oorzaak. Generatie Z, die nu nog veel geld in de horeca spendeert, kan de supermarktverkoop en daarmee de levensmiddelenproductie de komende periode wellicht een zet geven. Dat meldt ABN AMRO.

Levensmiddelenproducten worden grotendeels afgezet via het supermarktkanaal. Jaarlijks besteden consumenten circa 41 miljard euro in de supermarkt en 6 miljard euro in voedingsmiddelenwinkels. De rest van het foodbestedingen, zo’n 19 miljard euro, gaat naar buitenshuisconsumptie, zoals restaurants en maaltijdbezorging.

Volgens cijfers van het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS) is vooral de daling van de voedselverkoop via het retailkanaal de oorzaak van de huidige malaise. De flink hogere voedselprijzen zorgen ervoor dat de supermarktklant andere keuzes maakt. De verkopen via supermarkten en voedingsspeciaalzaken zijn teruggevallen naar het niveau van 2016. De volumes in de horeca stijgen nog wel flink, maar voor levensmiddelenproducenten onvoldoende om de gedaalde supermarktverkopen goed te maken.

Door de grote afhankelijkheid van de supermarktvolumes merkt de Nederlandse levensmiddelenindustrie een dalende verkoop in de afzet van verschillende voedselproducten, zoals vlees of yoghurt. De gehele Nederlandse levensmiddelenindustrie produceerde in het tweede kwartaal van dit jaar drie procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar. Bedrijven als Kraft Heinz, Friesland Campina en Nestlé rapporteerden in de eerste helft van dit jaar een volumedaling.

Zoals hierboven al aangegeven stijgen de horecavolumes wel flink en bevinden deze zich zelfs op het niveau van voor de coronapandemie. Dit is opmerkelijk, omdat historisch gezien de horecaomzet afneemt in tijden van recessie. 

De ‘gemaksgeneratie’ zou volgens het Food Service Instituut (FSIN) wel eens verantwoordelijk kunnen zijn voor de stijgende horecavolumes. De gemaksgeneratie betreft de mensen die geboren zijn na 1980. Zij spenderen een veel groter deel van hun inkomen in de horeca.

Een aantal fabrikanten speelt al in op de voorkeuren van Generatie Z met on-the-go-producten, nieuwe snacks, drankjes en sauzen met avontuurlijke, exotische smaken. Voorbeelden zijn spicy ketchup met mango-smaak, ijskoffie met hazelnoot- of karamelsmaak en verschillende smaken pindakaas. Uit onderzoek van Mintel blijkt dat een kwart van Generatie Z meer dan één keer per dag snackt, lak heeft aan drie maaltijden per dag en avontuurlijke eters zijn.

Bekijk het rapport van ABN AMRO hier

 

Bron: ABN AMRO





Laatste nieuws