Verkoop van suikervrije frisdranken neemt toe

In de supermarkt hebben bijna alle frisdranken, inclusief de huismerken, wel een suikervrij alternatief. In een onderzoek van de Nederlandse Vereniging Frisdranken, Waters, Sappen (FWS) onder Nederlanders ouder dan 18 jaar geeft bijna de helft van de respondenten aan minstens één keer in de maand een zero-variant van een frisdrank te drinken. Dat is meer dan in 2021, toen dat aandeel nog 41% was. Dat meldt RTL Nieuws.

Ook cijfers van Coca-Cola is de trend te zien. Het bedrijf verkocht in het tweede en derde kwartaal van dit jaar wereldwijd achtereenvolgens 5% en 3% meer van de suikervrije frisdrankvarianten dan in hetzelfde kwartaal 2022. Terwijl de verkoop van traditionele cola in het tweede kwartaal stabiliseerde en in het derde kwartaal maar 2% steeg.

Supermarktketen Albert Heijn verminderde in de afgelopen jaren geleidelijk het suikergehalte in de huismerken voor cassis, lemon lime en reguliere cola. Ondertussen werd getest of hun klanten het nog steeds lekker zouden vinden. Ook Aldi ziet een verschuiving in de verhouding tussen suikervrije frisdranken en suikerhoudende frisdranken, waarbij het aandeel suikervrij toeneemt. 

Laatste nieuws