Jumbo wil verloren marktaandeel terugwinnen met prijsverlagingen

Jumbo gaat dit jaar verder met prijsverlagingen om verloren marktaandeel terug te winnen, maakte de supermarktketen bekend. Jumbo merkt dat klanten steeds meer gespitst op koopjes en minder "winkelvast" zijn, als gevolg van de gedaalde koopkracht.

Jumbo verlaagde afgelopen jaar naar eigen zeggen de prijzen van ruim duizend producten. "Voor 2024 staan nog veel meer prijsverlagingen op de planning", aldus Jumbo in een toelichting op de jaarresultaten. Daarnaast zegt Jumbo "terughoudend" te zijn met prijsverhogingen voor zowel A-merkproducten als huismerkartikelen.

De omzet die valt onder de Jumbo-formule kwam over 2023 uit op 10,9 miljard euro, een groei van 7,1% vergeleken met het voorgaande jaar. Dit is iets lager dan de totale groei van de Nederlandse supermarktbranche (gemiddeld 7,6%).

Volgens Jumbo staat de winst steeds meer onder druk. "Naast een stijging van de inkoopprijzen, die veelal niet een-op-een werden doorberekend aan klanten, had Jumbo te maken met fors hogere kosten voor salarissen, huur en energie." Er werd geen concreet winstcijfer bekendgemaakt.

Jumbo waagt zich niet aan het geven van verwachtingen voor 2024 door aanhoudende onzekere marktomstandigheden. Wel denkt het te gaan profiteren van de samenwerking met twee grote internationale inkooporganisaties. De gezamenlijke prijsonderhandelingen van Europese supermarktbedrijven met leveranciers van A-merken moet leiden tot goedkopere producten.

 

Bron: ANP

Meer over


Laatste nieuws