Jumbo wil verloren marktaandeel terugwinnen met prijsverlagingen
bron: FoodPro Network
Jumbo gaat dit jaar verder met prijsverlagingen om verloren marktaandeel terug te winnen, maakte de supermarktketen bekend. Jumbo merkt dat klanten steeds meer gespitst op koopjes en minder "winkelvast" zijn, als gevolg van de gedaalde koopkracht.
Jumbo verlaagde afgelopen jaar naar eigen zeggen de prijzen van ruim duizend producten. "Voor 2024 staan nog veel meer prijsverlagingen op de planning", aldus Jumbo in een toelichting op de jaarresultaten. Daarnaast zegt Jumbo "terughoudend" te zijn met prijsverhogingen voor zowel A-merkproducten als huismerkartikelen.
De omzet die valt onder de Jumbo-formule kwam over 2023 uit op 10,9 miljard euro, een groei van 7,1% vergeleken met het voorgaande jaar. Dit is iets lager dan de totale groei van de Nederlandse supermarktbranche (gemiddeld 7,6%).
Volgens Jumbo staat de winst steeds meer onder druk. "Naast een stijging van de inkoopprijzen, die veelal niet een-op-een werden doorberekend aan klanten, had Jumbo te maken met fors hogere kosten voor salarissen, huur en energie." Er werd geen concreet winstcijfer bekendgemaakt.
Jumbo waagt zich niet aan het geven van verwachtingen voor 2024 door aanhoudende onzekere marktomstandigheden. Wel denkt het te gaan profiteren van de samenwerking met twee grote internationale inkooporganisaties. De gezamenlijke prijsonderhandelingen van Europese supermarktbedrijven met leveranciers van A-merken moet leiden tot goedkopere producten.
Bron: ANP
Meer over
Laatste nieuws
-
17 mei PepsiCo investeert meer dan 200 miljoen euro in chipsfabriek in Veurne
-
17 mei Fonterra overweegt activiteiten in consumentenproducten te verkopen
-
17 mei Voedingsspeciaalzaken verkopen meer producten
-
17 mei Haribo en Lidl bereiken akkoord
-
17 mei Crisp introduceert een blikje biodiversiteit
-
17 mei ING: 'Druk op aanbod grondstoffen tempert productie voedingsindustrie'
-
17 mei GFSI erkende standaarden: enkele voor- en nadelen
-
17 mei Hoe ERP-oplossingen helpen bij het aanpakken van de grootste uitdagingen in de vleesindustrie
-
17 mei Volautomatisch wegen, etiketteren en verpakken (video)
-
16 mei Albert Heijn investeert in de toekomst van de eigen varkensketen en verbetert dierenwelzijn
Praat mee
Heeft u al een account? Dan kunt u
Inloggen
Heeft u nog geen account? Maak dan een account aan