Omzetgroei van 3,5 procent voor Emmi Gruppe

De Zwitserse Emmi Gruppe heeft in 2023 een organische omzetgroei van 3,5% gerealiseerd. Gecorrigeerd voor negatieve valuta- en acquisitie-effecten steeg de jaaromzet van Emmi Gruppe met 0,3% tot 4,24 Zwitserse frank. De omzet werd met 2,2% gedrukt door een negatief valuta-effect en daarnaast was er een negatief acquisitie-effect van 1,0% 

Het zuivelbedrijf realiseerde een autonome groei in divisie Zwitserland van 3,8% en van 5,7% binnen de divisie Amerika. De divisie Europa, waartoe ook de Nederlandse activiteiten van Bettinehoeve en Emmi Nutritional Solutions behoren, zette voor 661,4 miljoen Zwitserse frank om. De divisie kende een autonome omzetdaling van 0,4%. De export van Zwitserse kaas, vooral naar Duitsland en Nederland, remde de omzetgroei. Dit was vooral te wijten aan de vertraging van de consumentenvraag als gevolg van prijs- en wisselkoersfactoren.

Daarnaast hadden economische onzekerheden, hoge mondiale voorraden bij distributeurs en een gebrek aan beschikbaarheid van grondstoffen een negatief effect op de verkoop van geitenmelkpoeder in Nederland. Daarentegen presteerden Emmi Caffè Latte en Hollandse verse geitenkaas goed. Emmi noteerde ook een behoorlijke stijging in de verkoop van gekoelde premium Italiaanse desserts in de foodservicesector.

Laatste nieuws